Dagens bilde viser tromsøbåten «Tromsbas» godt plantet på ett av skjærene den 20. mars 1977, med baugen «nesten på tørt land og akterskuta tilsvarende godt ned i sjøen», som vår journalist Per Eliassen skriver.

«Snøtykke»

– Tross alskens moderne navigasjonsmidler og markering midt i leia – Tønsnes-skjærene fortsetter å være et meget utsatt sted for skipsfarten, fortsetter Eliassen.

Den dagen var det «snøtykke» som måtte ta ansvaret for uhellet, selv om man ikke alltid har hatt værforhold å skylde på.

Det var for eksempel tilfellet da trønderbåten «Olden Senior» gikk på grunn i februar 1979.

– Kort tid før grunnstøytinga hadde det kome ei ny lykt i området, men den gamle var framleis ikkje sløkt. Men styrmannen hadde ikkje teke omsyn til desse siglingsmerka, men valde å styre etter radaren, skriver Johan Ottesen i Regionavisa.

Menneskelig svikt

Menneskelig svikt var også årsaken da den ombygde kvalfangeren «Ringbas» gikk på grunn i 1972 med 2300 hl lodde om bord.

Da var det bestmannen som ikke hadde gitt ordre om kursendring til styrmannen tidsnok.

«Tromsbas» hadde dobbelt så stor loddelast som «Ringbas» og denne lasta ble overført til loddesnurperen «Nordervon» som sammen med «Gerda Marie» var de første til å hjelpe «Tromsbas». Deres første forsøk på å dra «Tromsbas» av skjæret mellom Skallen og Tønsnesskjæret mislyktes da sleperen brakk.

Blindpassasjer

– Det var også klart på daværende tidspunkt at lasten måtte pumpes over i et annet fartøy for å få «Tromsbas» flott, skriver Eliassen.

Men dette er ikke den eneste Tromsbasen som reder Karl Helmer Pettersen har eid. I tillegg har det kommet to stykker etter denne.

I neste spalte ser vi hvordan det gikk da den tredje «Tromsbas» plukket opp en blindpassasjer i Bergen. Den ble for øvrig solgt i 2014, men ble kjøpt tilbake og befinner seg i skrivende stund i Polen for ombygging til krabbefiske.