Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) hadde tatt turen til Tromsø ens ærend for å presentere den gledelige nyheten.
– De fire borgerlige partiene på Stortinget er blitt enige om at ny E8 skal inn i Nasjonal Transportplan, og at den skal realiseres i første delen av planperioden, sier Solvik-Olsen.
LES OGSÅ: Regjeringen godkjenner E8
Kan være ferdig om tre år
Konkret betyr det at 2,2 milliarder kroner settes av til ny E8 på østsiden av Ramfjorden, at arbeidet med planer og prosjektering kan komme i gang så fort det finnes en godkjent reguleringsplan fra kommunen – og man er blitt enige med grunneierne i området som må avstå mark til veibygging.
– Når en reguleringsplan er godkjent i Tromsø kan vi sette i gang arbeidet, sier Solvik-Olsen.
750 mill. fra bilistene
Det er dog én forutsetning som regjeringspartiene ikke hadde på den opprinnelige tegningen, men som forhandlingspartene i KrF og Venstre krevde.
– Det blir bompenger i Ramfjorden. Statens andel vil være på 1,45 milliarder, resten blir brukerfinansiert, sier Kent Gudmundsen, stortingsrepresentant for Høyre.
– Vi hadde i utgangspunktet tenkt oss at vi skulle ha inn Tindtunnelen som en del av totalpakken for Ramfjord, og da ville vi bruke bompenger i tunnelen, sier han til iTromsø.
Regional helhet
Nå kommer det bompenger på selve E8, og Tindtunnelen og Ullsfjordforbindelsen nordover blir gjenstand for en såkalt konseptvalgutredning, en KVU.
– Vi ønsker å se på ny E8, Tindtunnelen og Ullsfjordforbindelsen i sammenheng som et større regionalt prosjekt, sier samferdselsministeren.
Når en Tindtunnel kan stå ferdig er ennå altfor tidlig å si noe om.
– Vi mener at den hører hjemme etter neste rullering av NTP, altså om fire år, og etter en KVU, sier Solvik-Olsen.
Gledens dag
Venstres Morten Skandfer sier at enigheten rundt ny E8 er en virkelig milepæl for Tromsøsamfunnet.
– Jeg trodde egentlig ikke jeg skulle få se dette i min levetid, sier han.
Han mener at ny E8 vil bety enormt mye for samferdselen i Nord-Norges største by.
– Det er mange pendlere, næringsliv, turister og ikke minst folk som vil utbytte servicefunksjonene inne i Tromsø som får en langt bedre veiløsning, sier han.
Gigant-uke
Han sier at siste uke har vært skjellsettende for Tromsø.
– På litt over en uke så har vi vedtatt vei- og miljøprosjekter for over ti milliarder kroner, sier han med henvisning til kommunestyrets vedtak om bompengeløsninger.
Partikamerat til samferdselsministeren og leder i Tromsø Frp, Kristian Wilsgård, er mest glad på vegne av innbyggerne i Ramfjord.
– Dette er noe man har jobbet med å få solgt inn for sentrale myndigheter i over 30 år. Nå får endelig folkene her en løsning på trafikkproblemene, sier han.
Planvedtak i vår
Arbeidet med ny E8 vil som sagt komme i gang så fort det finnes en godkjent reguleringsplan for veien.
– Det vil bli lagt fram et reguleringsplanforslag nå i vår, og vi vil kunne godkjenne den i løpet av våren og sommeren, sier Morten Skandfer.
– En virkelig merkedag!
Da iTromsø får fatt i ordføreren – like etter at nyheten om at Nasjonal Transportplan inneholder ny E8 i Ramfjord – er hun svært glad.
– Det er all anledning til å gi ros til samferdselsministeren for å ha fått dette på plass, sier hun.
– Han fortjener all mulig kred, sier hun.
Hun sier at kommunen nå vil legge alle kluter til for å få på plass en reguleringsplan slik at arbeidet kan starte.
– Vi vil fremme planen nå i vår, kanskje i mars, og så vil vi få den vedtatt i løpet av sommeren, sier hun.