Hurtigruten melder at rederiet har blitt enige med långivere og aksjonærer om en omfattende refinansiering som skal styrke finansene.

Avtalen innebærer blant annet at Hurtigruten får tilført 185 millioner euro, tilsvarende rundt 2,2 milliarder kroner.

Avtalen skal også redusere rentebetalingene og forlenge forfallet på Hurtigrutens gjeld.

Vil splitte virksomheten

Samtidig vil rekapitaliseringen støtte selskapets strategiske planer om å dele virksomheten i to ulike juridiske og driftsmessige enheter:

«HX» vil drive ekspedisjonsvirksomheten, med en flåte på seks skip, mens «HRN» inklusiv Hurtigruten vil omfatte cruisevirksomheten langs norskekysten med en flåte på ti skip, ifølge presentasjonsmaterialet.

– Oppsplittingen vil gi ledelsen og de kommersielle avdelingene kraft til å fokusere på hver sine forretningsmål og ulike tilbud, heter det.

Hurtigruten begynte allerede i 2020 å dele rutetrafikk og ekspedisjonscruise i to enheter med separate organisasjoner.

Røde tall

Hurtigruten legger samtidig frem regnskapet for tredje kvartal.

  • Det viser at inntektene landet på 195,4 millioner euro, mot 195,3 millioner euro i tilsvarende kvartal i fjor.

  • I samme periode steg driftsresultatet til 19,6 millioner euro fra 2,7 millioner euro. Økte finansielle utgifter tynget imidlertid bunnlinjen.

  • Resultatet før skatt falt dermed til minus 32,3 millioner euro fra minus 26 millioner euro i tredje kvartal i fjor.

  • Ved utgangen av kvartalet hadde Hurtigruten 52 millioner euro i tilgjengelige midler.

Får kuttet rentebetaling

I henhold til avtalen skal Hurtigrutens årlige rentebetaling reduserer fra 115 millioner euro til mellom 10 og 70 millioner euro, samtidig som forfall på lån utsettes til mellom juni 2027 og februar 2029.

Aksjonærer og en gruppe långivere har gitt sin støtte til avtalen, melder Hurtigruten.

Aksjonærene vil blant annet forlenge forfallet på et aksjonærlån på 143 millioner euro. Aksjonærene tilførte finansiering på 70 millioner euro i kvartalet, hvorav Hurtigruten benyttet seg av 45 millioner euro.

Hurtigruten hadde en netto rentebærende gjeld på 1,28 milliarder euro ved utløpet av tredje kvartal. Egenkapitalen var bokført til minus 708 millioner euro ved utgangen av september.

Godt forhåndssalg

Hurtigruten hadde fra nyttår til utgangen av tredje kvartal driftsinntekter på 512 millioner euro.

Per samme tid har selskapet forhåndsbookede inntekter på 329 millioner euro for 2024.

«Forhåndsbookingen for 2024 viser god fart i hovedsalgsvinduene i tredje og fjerde kvartal, med 30 dagers og 90 dager snittbooking opp henholdsvis 49 og 51 prosent mot samme tid i fjor», skriver selskapet i kvartalsrapporten.

– Strategiske alternativer

Styret i Hurtigruten Group mener at basert på markedsutsiktene og rekapitaliseringen, så er det rimelig å forvente at konsernet være tilstrekkelig finansiert ut 2024.

Styret mener også at gitt refinansieringen, og støtten fra långivere og aksjonærer, så har konsernet ressurser for fortsatt drift i overskuelig fremtid.

«Styret mener også at det er strategiske alternativer tilgjengelige, om ønskelig, for å sikre fortsatt drift av Hurtigruten Group i overskuelig fremtid», heter det i kvartalsrapporten.

Den varslede transaksjonen er ventet fullført i løpet av februar, 2024.

Selskapet avholder en telefonkonferanse for investorer 14. desember, 2023, ifølge dagens melding.