Saken oppdateres …

Forbrukertilsynet har sendt brev til 19 strømselskaper, etter en omfattende tilsynsaksjon som viste lovbrudd hos samtlige av strømleverandørene som ble undersøkt.

– Resultatet av kontrollen er nedslående, og viser behovet for at vi også fremover fører et aktivt tilsyn i strømmarkedet, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet.

Hos 14 av strømleverandørene anser tilsynet lovbruddene som så alvorlige at selskapene risikerer tvangsmulkt på 250.000 kroner i uka, dersom de ikke retter opp feilene. Selskapene vil få tvangsmulkt på 250.000 kroner i uka per lov eller forskrift de ikke etterlever.

Selskapene må først svare på vedtaket, før eventuell tvangsmulkt ilegges.

Hos de resterende selskapene er det snakk om mindre alvorlige lovbrudd. Disse selskapene får kun brev om at de må rette seg etter gjeldende lovverk.

En rekke lovbrudd

Selskapene får brev om brudd på markedsføringsloven, angrerettloven og prisopplysningsforskriften. Gjennomgående brudd er manglende opplysninger om fakturagebyr, opplysning om bindingsgebyr og angrerett, utelatelse av vesentlige opplysninger i markedsføring, mangler ved prislister og mangel på informasjon om hvilken avtale forbruker overføres til etter utløpt avtaletid hvis de inngår tidsbegrensede avtaler.

– Det viser at bransjen ikke tar forbrukerne på alvor, sier barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp), som også er ansvarlig for forbrukerpolitikk.

Forbrukertilsynet er under barne- og familiedepartementet.

Se svar fra selskapene lenger ned i saken.

E24 har vært i kontakt med Haugaland Kraft, Å strøm, Fortum og Ishavskraft, men har enn så lenge ikke lykkes med å få en kommentar.

Polar Kraft, Gudbrandsdal Energi, Agva Kraft og Ustekveikja Energi har foreløpig ikke besvart E24s henvendelser.

– Nedslående

Statsråden har det siste året hatt flere møter med strømleverandører om opprydding i bransjen. Toppe synes det er overraskende at samtlige selskaper som er ført tilsyn med bryter loven, når det så ettertrykkelig er varslet hyppigere tilsyn og skjerpede sanksjoner.

– Jeg forutsetter at dette blir ryddet opp i på kort tid. Det er ikke vanskelig, dette her. Det er ikke mulig å misforstå lov og forskrift, sier Toppe.

Barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp). Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

– Bransjen har i møter innrømmet at det er for mye useriøsitet, og vist vilje til å rydde opp. Da er dette tilsynet veldig nedslående.

Statsråden er på den andre siden fornøyd med at Forbrukertilsynet har fulgt opp beskjeden om å prioritere å følge opp strømbransjen, og at lovbruddene er avdekket.

Toppe understreker at regjeringen fortsatt jobber med å utrede lovendringer som skal gjøre strømmarkedet enklere for forbruker – for eksempel ved å vurdere å forby såkalte variable avtaler.

– Ingen grunn til å bagatellisere feil

Bård Standal, direktør for strategi og marked i Fornybar Norge, sier organisasjonen har etterlyst hyppigere tilsyn med strømselskapene og strengere reaksjoner ved alvorlige brudd på regelverket.

– Det er bra at Forbrukertilsynet nå har tatt en grundig gjennomgang hos et bredt utvalg selskaper, Standal.

Fornybar Norge svarer på vegne av bransjen som helhet.

– Det er ingen grunn til å bagatellisere de feil og avvik som er funnet. Bransjen må stille strenge krav til seg selv for å rydde opp. Det innebærer at alle berørte selskaper må gjennomgå interne rutiner og informasjonen ut til kundene. Og at vi som bransjeorganisasjon må bidra enda mer i dette arbeidet, sier han.

Fornybar Norge har tatt grep ved å forenkle og standardisere strømavtalene, opplyser Standal.

Dette svarer selskapene

Helgeland Kraft:

– Dette kom som et lite sjokk for oss. Vi skal selvfølgelig gjøre alt vi kan for å løse opp i problemene som Forbrukertilsynet har påpekt. Vi skal så klart forholde oss til lover og regler og tar dette på største alvor, sier Arild Markussen i Helgeland Kraft.

– Vi er allerede i gang med å rette opp i feilene, og har en klar målsetting om å ha alt på plass i løpet av neste uke, sier han videre.

Fjordkraft og Trøndelag Kraft:

Kommunikasjonsrådgiver Jon Vaag Eikeland sier at selskapet kommer til å innrette seg etter Forbrukertilsynets merknader så snart som praktisk mulig, og har allerede gjort endringer. Trøndelag Kraft er et datterselskap under Fjordkraft.

– Vi prioriterer nå arbeidet med å rette opp punktene Forbrukertilsynet viser til og utformer vårt svar til Forbrukertilsynet. Det samme gjelder for Trøndelag Kraft, sier Eikeland.

Trøndelag Kraft er et datterselskap under Fjordkraft.

Lyse:

Atle Simonsen, kommunikasjonssjef for energi i Lyse, sier at selskapet har vært av den oppfatning at de har gjort ting riktig.

– Vi tar til etterretning at det finnes områder hvor vi ikke har gitt informasjon tidlig nok, tilgjengelig nok eller tydelig nok, sier Simonsen.

– Vi har i hovedsak allerede gjennomført endringene Forbrukertilsynet ber om og tydeliggjort informasjonen, og vil gå i dialog med Forbrukertilsynet for å være sikre på at vi opererer 100 prosent i tråd med regelverket, sier han videre.

Vibb:

– Vi fikk et brev i går hvor de påpekte noen feil hos oss, og vi har allerede justert på det. Vi tar dette på alvor og vil etterleve alle regler, sier daglig leder Erik Berg Solheim.

NTE Marked:

– For oss gjaldt dette et strømprodukt med rundt 60 kunder, som vi startet med i fjor og som skulle gi en mer forutsigbar avtale. Vi har ikke tjent mye penger på det. Nå må vi bare se hva vi kan gjøre annerledes. Vi la ned produktet i går, sier leder for strømsalg, Kristine Wormdal.

Neste uke vil NTE delta i et veiledningsmøte med tilsynet for å finne ut hva de skal gjøre med de eksisterende 60 kundene. For øvrig venter NTE på nye standardavtaler fra Fornybar Norge før de tilbyr slike produkter igjen, sier hun.

– Vi var kanskje litt for tidlig ute med denne, men vi skal forholde oss til de endringene som må gjøres, sier Wormdal.

Kraftriket:

– Tilsynet ble gjort i mars, og noen av avvikene er lukket allerede. Ellers kommer vi til å rette oss Forbrukertilsynets vedtak, sier daglig leder Ørjan Bøyum.

Motkraft:

– Jeg opplever at vi er tatt med av bagatellmessige hensyn, og vi er uenige i flere av bagatellene. Men det vi kan erkjenne er at vi ikke har fremhevet tydelig at papirfaktura koster 6 kroner. Det er noe vi uansett ikke sender ut om ikke kunden eksplisitt ber om det, sier daglig leder Bjørn Christian Spieler.

Motkraft sender kun en håndfull slike ut i måneden, og belaster ikke kundene siden volumet er så lavt, opplyser Spieler. Han sier selskapet følger opp tilsynet.

Tibber:

– Tibber har gjort alle nødvendige rettinger på vår hjemmeside etter at vi fikk et brev fra Forbrukertilsynet i går. Det er viktig at all informasjon til kundene er tydelig og vi er glade for at forbrukertilsynet gjør en grundig jobb på dette området, sier Tibber-sjef Edgeir Aksnes.

Wattn:

– Vi ble varslet på onsdag. Vi kommer til å innrette oss etter dette, slik at vi er på rett side av loven. Vi ønsker å være åpen og transparent, og vil være til å stole på. Vi satser på å få rettet opp i feilene i løpet av to til tre dager, sier administrerende direktør Bjarne Dybvik.

NorgesEnergi:

– Vi har hatt god dialog med Forbrukertilsynet siden de varslet en gjennomgang i fjor høst og tatt situasjonen svært seriøst. Resultatet er at de i brevet derfor kun har påpekt noen mindre saker, som vi selvsagt retter opp innen svært kort tid. Vi har heller ikke mottatt noen varsel om gebyrer eller tilsyn, sier markeds- og kommunikasjonssjef Geir Arne Gundersen.

– Det er viktig å understreke at feilene dette er snakk om ikke innebærer at kunder har tapt rettigheter eller ikke har hatt tilgang til relevant informasjon. Kundene har hatt informasjonen tilgjengelig hele tiden, men Forbrukertilsynet mente at informasjonen skulle være tydeligere i markedsføringen.