– Det går inn i sjelen på oss. Opplevelsen av stillhet og urørt natur blir sterkt forringet av skutere. Enten de har vært der, eller er der. Når man drar opp på Jiehkkevárri, og ser at folk har kjørt helt opp til toppen, midt i et landskapsvernområde, blir man skuffet, sier Bohne.

Vil ha flere på banen

I et lengre innlegg i Troms Turlags Facebook-gruppe tar han et oppgjør med skuterentusiastene. Han oppfordrer også flere aktører å komme på banen for å si hva de mener i saken.

foto
IDYLLEN BORTE: Harald Bohne mener sporene etter skuterkjøring ødelegger turopplevelsen for andre, som kommer seg opp på fjellet for egen maskin.

– Det er en verdidebatt, og jeg etterlyser mye kraftigere motforestillinger enn hva vi har sett. Vi opplever stort sett taushet fra organisasjonene, så blir det opp til privatpersoner som meg å mene noe om saken.

– Ikke plass til løyper

Han mener det er umulig å etablere skuterløyper i Tromsø, uten at det vil sabotere for allerede etablerte toppturer.

– Det er ikke alle plasser det er plass til skuterløyper. I Tromsø kommune i særdeleshet er det toppturaktivitet som foregår. Det er uvurderlig for både turismen og folkehelsa. Dersom vi etablerer skuterløyper, vil det ramme dette tilbudet, utdyper Bohne.

Han mener det ikke er hold i påstanden om at skuterløyper vil bety mindre ulovlig kjøring.

– Det er det ingen som har en god begrunnelse på. Det finnes ikke belegg for å si det. Ingen empiri, ingenting, slår han fast.

– Plass til alle

foto
VIL HA FRIOMRÅDET: Håkon Haug Enga tror friområder for skuterkjørere vil føre til mindre ulovlig kjøring.

– Slik vi har det nå, er det ingen lovlige alternativer. Vi ønsker både skuterløyper og områder hvor det kan fåregå frikjøring. Med dette håper vi å unngå at folk skal ty til ulovlig kjøring, sier han.

Holdningsendring

Han mener det må en holdningsendring til blant mange av dem som bruker naturen – både gående og skuterførere.

– Fjellet er stort nok for alle, mener jeg. Man må kunne tilrettelegge slik at alle kan bruke det. Når jeg er ute og kjører, senker jeg bestandig farten og hilser på alle jeg møter. De fleste hilser tilbake, men ikke alle, forteller Enga.