Vi snakker om en seiglivet modell hvor du kan velge mellom to bensinutgaver med turbo – 1-literen med 129 hester og 1,5-literen med 182 hester.

I begge tilfeller er det snakk om tresylindrede utgaver. Til sommeren vil også en 1,6-liter diesel komme i salg med 120 hester under panseret. Har du til hensikt å vente på stasjonsvogn, er den skrinlagt i denne omgangen.

Storselger

På verdensbasis har Civic vært en storselger med rundt 20 millioner solgte. Her hjemme har tallene vært så som så. Men det har Honda til hensikt å gjøre noe med – blant annet fordi nykommeren – med sitt tøffe, sportslige uttrykk – absolutt bør kunne hevde seg i klassen.

For det er ingen tvil om at Honda har satt alt inn på å gjøre designet så spesielt som mulig. Endringene er betydelige og bør i sum også bidra til økt etterspørsel. Dessuten vil jeg betegne Civic som en praktisk familiebil hvor ikke minst bagasjeplassen imponerer.

En større bil

Nykommeren har med sine drøye 4,5 meter, havnet i kompaktklassen. Men bare så vidt fordi Civic både er blitt lengre, bredere og høyere enn forgjengeren.

Etter testingen kan jeg konkludere med at nye Civic gir meg en følelse av kvalitet. Utførelsen og materialvalget er bedre og gir et positivt inntrykk.

Ikke minst vil jeg fremheve kjøreegenskapene på min 182-hester. Den responderer raskt og langt bedre enn det jeg forventet fra bare tre sylindre.

Mer enn godkjent

Kombinert med en sekstrinns CTV-kasse – som du får mot et pristillegg på 10.000 kroner – ble inntrykket på veien mer enn godkjent. Her kunne jeg velge mellom komfort- og sportsprogram. Uansett gjorde de dynamiske demperne opplevelsen god selv på ujevne vinterveier med vaskebrett og issvulster i massevis.

Civic har også på plass det sikkerhetsutstyret man forventer – blant annet kjørefeltsvarsling og -assistent, gjenkjenning av trafikkskilt, adaptiv fartsholder, ryggekamera og blindsonevarsler.

Hva så med begrepene hybrid, el-løsning eller plugin? Her sier Honda lite eller ingenting – bortsett fra at plattformen er gjort klar for disse drivlinjene.

Til gjengjeld er plassen – spesielt til bagasjen – mer enn godkjent. Til å være en utgave i Golf-klassen, er volumet i antall liter enestående og mer enn 100 liter større enn nettopp Golf.

Blant konkurrentene er VW-modellen allerede nevnt. Blant kompaktbilene er også Toyota Auris – som du får som hybrid – og Audi A3. Vi snakker om bestselgere med en betydelig tilhengerskare i befolkningen.

Det som likevel vil bli fordelen til Civic, er det sportslige preget og utstyrspakken som gir masse bil for pengene. At toppmodellen lokalt holder seg under 400 tusenlapper, bør også være en konkurransefordel.