Det er fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp), som legger frem en sak for fylkesrådet i august der godkjenning av anbudsgrunnlag og utlysning av første anbud på Langsundforbindelsen skal foregå.

– Første vedtaksmøte i fylkesrådet er 25. august. Deretter vil Statens vegvesen kunne foreta de nødvendige grepene for å lyse første anbud, sier Prestbakmo i en pressemelding.

Over lang tid

Prosjektet fylkesvei 863 Langsundforbindelsen har vært planlagt over lang tid og har vært gjenstand for politisk behandling i flere omganger. I fylkestinget i mars 2014 ble finansieringsplan for prosjektet endelig vedtatt. I fylkestinget i mars i år ble fylkesrådet gitt fullmakt til å lyse ut anbud på første entreprise for Langsundforbindelsen før Stortinget har behandlet bompengeproposisjonen. Dette under forutsetning av at kommuneproposisjonen ga nødvendige avklaringer med hensyn til fergeavløsningsmidler.

– I april i år opphevet Fylkesmannen sitt tidligere vedtak av 5. april 2011, som stadfestet reguleringsplanen, som så ble oversendt Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) som en innsigelsessak, forteller fylkesråd Prestbakmo.

Bompenger ikke avklart

I brev datert 17. juni 2015 avviser Kommunal- og moderniseringsdepartementet innsigelsen fra Områdestyret for reindrift, og godkjenner reguleringsplan for fylkesvei 863 Langsundforbindelsen. Det formelle plangrunnlaget (reguleringsplan) for prosjektet er avklart og godkjent.

Kommuneproposisjonen ga avklaringer angående fergeavløsningsmidlene, og fylkeskommunens del av finansieringen er dermed i utgangspunktet avklart. Dette selv om det hersker noe usikkerhet i forhold til eksakt beløp, da beregningsmodellen for fergeavløsningsmidler på fylkesvei blir noe annerledes. Perioden midlene kan beregnes ut ifra utvides også til 40 år, mot 30 i finansieringsgrunnlaget, fremkommer det i pressemeldingen.

– Bompengeproposisjonen er enda ikke lagt fram for og behandlet av Stortinget. Det mangler dermed formelt vedtak på bompengefinansieringen. Bompengebidraget utgjør 99 millioner kroner av en totalkostnad på 698 millioner (2014-kr). Fergeavløsningsmidlene utgjør 205 millioner (2014-kr), skrives det.

Er gjort klart

– Statens vegvesen har gjort klart det meste av grunnlagsmaterialet for første anbudsutlysing, men trenger litt tid til de siste justeringene og til å mobilisere byggherreorganisasjonen, sier Prestbakmo til slutt.

Forslag til kontraktstrategi, byggherreoverslag og selve tilbudsdokumentet er gjort klart og skal oversendes fylkeskommunen for behandling i august.