«100 på Tromsøya» er et samarbeid mellom Tromsømarkaprosjektet og BUL Tromsø orientering, og har som mål å få både barn og voksne ut i marka.

– Du kan vel si at dette er nærfriluftslivets svar på «Ti på topp», sier Henrik Romsaas, leder for Tromsømarkaprosjektet.

Konkurransen har gått ut på å finne fram til 100 orienteringsposter som BUL Tromsø har satt ut i syv områder fra Folkeparken i sør til Stakkevollan i nord. Deltakere som fant mer enn 50 av postene har vært med i trekningen om et gavekort på 5000 kroner.

– Vi fant fram til 58 poster og da fant vi alle postene vi prøvde oss på, sier Eline Holbek Sørbye som deler premien med venninnen Sigrid Vorren.

– Det var ikke så veldig vanskelig, skyter Vorren inn med et smil.

Finest rundt Prestvannet

De to medgir at deres eget nærområde var det som lokket mest.

– Det var finest å orientere seg rundt Prestvannet da det er det vi kjenner best, mener de to jentene som blant annet også tok seg en sykkeltur ut til Stakkevollan for å lete opp poster der.

Ifølge Romsaas er da «100 på Tromsøya» allerede på vei til å oppfylle sine ambisjoner.

– Målet med konkurransen er at barn og voksne skal oppdage nye områder i nærmiljøet og gjerne se hvilke flotte turområder som befinner seg litt unna lysløypa — som alle kjenner. Dessuten er orientering en fantastisk skattejakt, sier Romsaas.

Det kan Øyvind Unstad i BUL Tromsø gå god for.

– Egentlig var det snakk om 50 poster, men så tok det litt av, sier han. Som kartansvarlig i orienteringsklubben har det vært Unstads ansvar å lage kartene som har blitt fordelt til alle skoler på Tromsøya og legge inn alle postene på de 4000 heftene som også inkluderte en kjapp innføring i orientering..

– Det var litt av en jobb, kommenterer han.

Store planer

Et av prosjektets delmål er da også å rekruttere flere unge til orienteringssporten.

– Gjennom dette prosjektet har BUL Tromsø gjort seg bemerket, også på det nasjonale plan, sier Unstad.

Prosjektet fortsetter også til neste år, og det blir også da kostnadsfritt for deltakerne.

– Vi vil ta med oss erfaringene og tilbakemeldingene fra årets sesong for å gjøre tilbudet enda bedre neste år. Vi planlegger blant annet å legge inn QR-koder på postene med enda mer informasjon om postene, og er heller ikke fremmed for å lage en App til prosjektet, sier Romsaas.

Hva de to vinnerne skal bruke gavekortet til er fremdeles uklart.

– Det har vi ikke tenkt så mye på, men det ville vært en god idé å bruke noen av pengene på sparing, sier Holbek Sørbye.