Tirsdag fikk det kommunale prosjektet godkjenning av skiltingen fra politiet, og i ni gater kan syklistene nå sykle mot kjøreretningen etter at skilt er satt opp.

Vedeler sier at de så langt ikke har fått så mange tilbakemeldinger fra trafikantene.

– Vi regner med at det kommer reaksjoner både fra bilister og syklister, det må vi bare forvente med helt ny skilting i trafikken, sier han.

Rådgiveren i det treårige prosjektet Sykkelbyen Tromsø sier at de har et stykke igjen til å kunne kalle byen nettopp det, men at de jobber med saken.

– Denne skiltingen er et ganske vanlig tiltak i de byene som satser på sykling. Det er et lavkostnadstiltak, og hovedmålet er å skape snarveier for syklistene. Alle tiltakene vi gjennomfører skal gjøre det enklere og mer fristende å velge sykkel fremfor for eksempel bil, sier Vedeler.

Til tross for nye regler, vedgår rådgiveren at sykling mot enveiskjøring ikke akkurat er noe nytt.

– Jeg tror alle vet at det gjøres. Men nå kan syklistene gjøre det med god samvittighet, sier han.

– Med disse nye reglene, er dere ikke redd for kollisjoner mellom syklistene og bilistene?

– Jo, selvfølgelig, det kan skje, som alle andre steder der syklister og bilister skal dele det samme arealet. Men forskningen er ganske klar, og det er at det skaper et bedre samarbeid mellom bilister og syklister når man skilter godt, sier Vedeler.

Enveiskjørte gater som blir skiltet «unntatt for syklister»:

  • Hans Nilsens veg

  • Forhåpningen og Clodiusbakken

  • Trandgata

  • Norde Tollbodgate

  • Breivangvegen

  • Thyholdtvegen

  • Matrosvegen

  • Båtsmannsvegen

  • Losvegen

  • Annen skilting: Veg gjennom Tromsø gravlund åpnes for sykling