Kort har for lengst overtatt for kontanter i butikken.

Neste fase er at telefonen overtar som betalingsløsning.

Coop har siden 2019 tilbudt at kunder kan betale med mobilen, gjennom egen app. Og kunder som har Apple Pay og andre mobilbetalingsløsninger, har lenge kunnet betale med mobil istedenfor bankkort på butikkenes terminaler.

Nå følger Norgesgruppen og Rema 1000 etter. Som Coop har de selvsagt egen app. Snart blir det mulig å betale via app hos alle de tre store norske dagligvarekjedene. Norgesgruppen driver Kiwi, Meny, Spar og Joker.

Alle de tre store skal fra nå bruke norske BankAxept som e-betaling i sine egne apper.

Også på Kiwi og Rema

En million Coop-kunder har allerede lastet ned kjedens app, og 10 prosent av betalingene skjer via denne.

– Jeg synes det er enklere å betale med mobil, sier André Olsen, en tilfeldig Kiwi-kunde i Ålesund. Han har ikke brukt kort på flere år. Nå sverger han til Apple Pay.

– Men skal jeg gå over til appene, må det ha noen fordeler som Apple Pay ikke har, sier han.

Det vil han kunne få.

Torsdag kom kjedene og BankAxept med nyheten om at Norgesgruppens app og Rema 1000s Æ-app også skal kunne brukes til å betale med – og samtidig registrere handlingen og tjene opp fordeler.

Alle tre har fordelsprogrammer. Coop har til alle tider gitt fordeler til medlemmene. Rema har Æ og Norgesgruppen har Trumf.

Coop har betalingsløsning levert av en utenlandsk aktør, men skal nå tilby BankAxept i tillegg. Rema 1000 og Norgesgruppen, som ennå ikke har hatt slikt tilbud, starter rett på den norske løsningen.

Allerede fra start vil rundt 70 prosent av norske bankkunder kunne koble sitt kort mot dagligvarekjedenes apper, og betale - så fremt det er et BankAxept-kort. Det er dialog også med de resterende bankene om å bli med.

Kald skulder for giganter

Bak enhver betaling med kort og telefon ligger det en betalingsløsning i form av en digital infrastruktur. Løsningen skal identifisere kundene, og penger skal trekkes fra konto. Så skal pengene overføres til rett mottager.

Bankløsningen BankAxept er en del av Vipps-konsernet og eid av bankene i Norge.

Løsninger som Apple Pay, Google Pay og klokkeløsningene Garmin Pay og Fitbit Pay har vært tilgjengelig i Norge en stund.

Men DNB og sparebankene har sagt nei til ApplePay (se bildeteksten under), så iPhone-eiere med konto der får ikke benyttet slik mobilløsning, noe som har begrenset volumet.

DNB har ikke tillatt Apple Pay for sine kunder. Det er en såkalt NFC-brikke som gjør det mulig å betale ved å holde mobilen over betalingsterminalen uten behov for QR-koder eller andre omveier. Apple nekter andre betalingstjenester enn sin egen tilgang til NFC på Iphone. Over 50 prosent av norske mobilbrukere sverger til Iphone. Foto: Gorm Kallestad, NTB

– Helt avgjørende

80 prosent av alle kortbetalinger i Norge skjer med BankAxept.

Norge har ikke vært lengst fremme når det gjelder mobilbetaling i butikk, og mange har ventet på nyheten som nå kommer, om at BankAxept skal bli bærer i de digitale «lommebøkene» til dagligvarekjedene.

– For oss er det helt avgjørende å levere løsningene til betaling med telefon. Telefonen er på full fart inn som betalingsmåte. Dyre utenlandske løsningene er alternativet til norske BankAxept, sier adm. direktør Øyvind Westby Brekke i BankID BankAxept AS.

Da gjelder det å kapre kjedene innen dagligvare.

– Dagligvare står for 40 prosent antall kortbetalinger i Norge, sier Brekke.

Norsk er billigst

Brekke støtter seg på Norges Bank når han markedsfører BankAxept som billigst.

I en analyse finner Norges Bank at den samfunnsøkonomiske kostnaden er 3,30 kroner pr. gang ved bruk av kort knyttet til BankAxept i en fysiske butikk. Den tilsvarende kostnaden for utenlandske løsninger og kort er 4,70 kroner.

– Hvis alle kortbetalingene hadde vært knyttet til utenlandske løsninger, hadde den samfunnsøkonomiske kostnaden vært 2 milliarder kroner høyere.

Å utvikle og drive de digitale løsningene utgjør det meste av kostnadene. De tre stor kjedene legger alle vekt på at BankAxept er billigst for dem.

– BankAxept hjelper oss å holde å prisene lave, sier Erik Marcus Torkildsen, ansvarlig for ID og betaling i Rema 1000.

Rettelse:

I første publisering av denne saken stod det at DNB og Sparebank-kunder ikke kan betale med Fitbit, Garmin Pay, Google Pay og Samsung Pay. Det er ikke korrekt. Det er ApplePay som ikke kan benyttes av kunder med DNB-konto, de andre er mulig å bruke. Saken ble oppdatert med den korrekte informasjonen fredag 3. november kl. 09.21.

Se alle rettelser her.