– Vi holder på å installere det i Flekkerøytunnelen i Agder og har fått bestilling på en tunnel til, Tromsøtunnelene, sier daglig leder og medeier i Trafsys AS, Terje Floor Heggeland, til VG.

Etter en rekke alvorlige tunnelbranner for noen år tilbake fikk det bergenske teknologiselskapet Trafsys, etter en forutgående konkurranse, bestilling av Statens vegvesen på å utvikle et nytt evakueringssystem.

Nå er systemet Evacsound, som er utviklet i samarbeid mellom Trafsys og programvareselskapet Norphonic, snart klart for å tas i bruk.

Trafsys og Norphonic har også hatt assistanse fra de to store norske forskningsinstituttene Norce og Sintef.

HJELPES UT: Systemet baserer seg på selvredning ved hjelp av koordinerte lyd- og lyssignaler. Foto: Illustrasjon: Trafsys AS.

Formålet med systemet er ifølge Statens vegvesen å lose folk ut på en trygg og effektiv måte ved hjelp av koordinerte lyd- og lyssignaler.

Heggeland sier testene som er utført ved Sintef viser svært lovende resultater.

– Testene viser at 91 prosent valgte riktig retning hvis de fikk tilleggsinformasjon om å følge lyd. Dette viser at lyd er et meget godt supplement for å hjelpe folk å evakuere i en brannsituasjon.

Han regner med at systemet på sikt vil bli installert i flere norske tunneler.

– Vi har også planer for å markedsføre dette i Europa. Vi ser helt klart et potensial for dette produktet, som har en unik funksjonalitet det ikke finnes maken til i dag.

SLO ALARM: 32 personer ble evakuert da en buss med kinesiske turister begynte å brenne inne i Gudvangatunnelen i 2015. Fire personer ble skadet. Foto: Kyrre Lien/ VG

De siste årene har det vært flere alvorlige tunnelbranner i Norge.

I mars 2019 ble 32 personer evakuert og flere sendt til sykehus etter at et vogntog tok fyr i en dramatisk brann i den 11,4 kilometer lange Gudvangatunnelen i Aurland kommune i Vestland.

I august i 2015 tok en buss fyr i Gudvangatunnelen. Da ble fem personer sendt til sykehus, fire av dem med alvorlige røykskader.

I august 2013 ble 24 japanske turister reddet ut fra samme tunnel, etter at det begynte å brenne i en trailer. Totalt ble 75 personer evakuert under dramatiske omstendigheter.

Det har også vært flere alvorlige branner i Oslofjordtunnelen.

Seksjonssjef Lisa Bakken Vikan i Vegdirektoratet sier at arbeidet med å utvikle et nytt evakueringssystem ble igangsatt fordi man så behov for å styrke sikkerheten for trafikanter og redningsmannskapene ved hendelser i lange ettløps veitunneler.

– I toløpstunneler er det bedre tilrettelagt for selvredning i form av evakuering i nødutganger til det andre tunnelløpet.

INSTALLERES: Det nye evakueringssystemet skal nå installeres i to norske tunneler. Bildet er fra en nedlagt testtunnel i Åndalsnes. Foto: Foto: Trafsys AS.

Bakken Vikan sier at det hovedsakelig er visuelle løsninger som benyttes i dagens tunnelevakueringsløsninger.

– Ulempen med disse er dårlig ytelse ved lav sikt, for eksempel ved røykutvikling. Vi er også kjent med at noen av dagens lydsystem har svakheter i form av ekko, dødsoner eller støy. Nye digitale kommunikasjonsløsninger som Evacsound vil kunne ta hensyn til de krevende lydforholdene man har i en tunnel.

Ifølge Bakken Vikan har Vegdirektoratet vært involvert i innovasjonspartnerskapet som ble inngått i 2019 for utvikling av Evacsound.

– Frem til nå har testingen av Evacsound foregått i testtunneler som ikke er tilgjengelige for trafikantene. Det at løsningen nå skal installeres i to eksisterende veitunneler, kan være med på å øke sikkerheten for trafikantene.

I dagens veinormal for veitunneler (N500 veitunneler) er det krav til montering av PA-system (høyttalersystem) for alle tunneler med en lengde over 3 kilometer med mer enn 4000 biler i døgnet. Det samme kravet gjelder for tunneler over 5 kilometer med mer enn 300 biler i døgnet.

– Dette er ikke et nytt krav, kun noe omformulert fra tidligere utgaver av veinormalen. I tillegg er det krav til sammenhengende evakueringsbelysning i alle tunneler.

Hun sier at det på sikt kan komme strengere krav til evakueringssystemer i tunneler.

– Foreløpig er det ikke krav til et system som leverer alt det Evacsound leverer, men vi vil vurdere om det skal inn som krav i regelverket når pilotperioden er over og man har fått erfaring med systemet i praksis.

Bakken Vikan presiserer at veinormalen kun gjelder ved bygging av nye veitunneler.

REDDET UT: 32 personer ble evakuert da en buss med kinesiske turister begynte å brenne inne i Gudvangatunnelen i august 2015. Fire personer ble skadet. Foto: Kyrre Lien/VG

«Veinormaler» er ifølge Statens vegvesen et samlebegrep som innbefatter både veinormaler hjemlet i veiloven, normaler hjemlet i veitrafikkloven/skiltforskriften og normaler hjemlet i bruforskrift for fylkesvei.

– For eksisterende tunneler er det ikke krav om å følge veinormalen, men alle eksisterende veitunneler over 500 meter skal oppdateres i henhold til tunnelsikkerhetsforskriften. Dette betyr at et slikt system som Evacsound ikke er et krav, men vil kunne tjene som et risikoreduserende tiltak i eksisterende tunneler. Dette blir en totalvurdering i forbindelse med risikoanalysen for hver enkelt tunnel.