TINGHUSET: – Rederiet har omfattende rutiner hva angår matsikkerhet som skal være udiskutabel. Dette er kjøkkensjefens ansvar. Men Dagfinn Edvardsen har vist at han ikke håndterte kravene og heller ikke hadde forståelse for sikkerheten.

Beklaget

Advokat Foyn beklaget på vegne av Hurtigruten at denne saken havnet i retten. Han la til at det underveis er gjort forsøk på å finne løsninger, men Edvardsens krav om å få jobben tilbake, har veltet alle forsøk på løsninger.

– Vi sto overfor en situasjon som kunne ha endt med nedleggelse av kjøkkenet på «Lofoten». Derfor satte konsernet alt inn på å rydde opp. Når en egen inspeksjon konkluderte med fortsatt graverende forhold, var det nødvendig å reagere.

Matopplevelser

Ifølge Sten Foyn har hurtigruten markedsført seg med matopplevelser laget av lokale råstoff.

– Skulle de oppsto matsmitte, ville det fått uante konsekvenser. Det kunne skje om bord i «Lofoten», presiserte prosessfullmektigen og trakk fram et utall punkt hvor sikkerheten var fraværende – eksempelvis skitt, manglende orden, utilgjengelig håndvask og at mat ble oppbevart ved for høye temperaturer.