Christoffer Sverresvold (29), Daniel Glad (29) og Aleksander Brenn (31) har alltid vært interessert i klokker, men fant ikke alltid akkurat det de var på utkikk etter. For ett år siden bestemte de seg for å starte opp sitt eget merke, og søndag var nettbutikken klar til å ta imot bestillinger.
– Vi er klokkeentusiaster alle sammen. Vi kan vel kalles klokkesamlere, sier styreleder Sverresvold.
Inspirert av nord
Áigi er samisk og betyr tid. Bak designen på klokkene ligger en tydelig idé.
– De har en trekant som peker mot klokkebæreren. Budskapet er at du skal ta vare på tiden din, forklarer Sverresvold.
Modellene er oppkalt etter nordnorsk natur med navnene «Nordlys» og «Mørketid».
Klokkene er laget av kirurgisk stål, skinnreimer, safirglass og japansk quartzteknologi, som betyr at de er batteridrevne.
Slipper flere modeller
Foreløpig har trioen sluppet to modeller, begge i en herre- og en dameversjon. Og de har en klar plan fremover.
– Vi er et målretta team, og har flere design klare. Vi skal være ivrige og lansere flere modeller etter hvert, sier styrelederen, og fortsetter:
– Vi er tre optimister som skal ut i et ganske hardt marked.
Han kan også røpe at de har planer om å komme seg ut i butikker, men ønsker ikke å avsløre noe foreløpig.
– Går over all forventning
Søndag åpnet nettbutikken, og Aigi er fornøyd med starten.
– Det går over all forventning. Folk har tatt oss godt imot, og vi har solgt en del klokker hittil. Det begynner jo å nærme seg juletider, så folk har vært ivrige, sier Sverresvold.
Ferske i bransjen
Ingen i trioen har noen erfaring fra bransjen tidligere, men har fått god hjelp utenifra.
– Vi har heldigvis flinke folk rundt oss som hjelper til, og tilgjengelig kompetanse på ulike fagområder, sier Sverresvold.