Tjenesten ble presentert under den årlige innovasjonstalen, holdt av direktør i Innovasjon Norge Arktis, Linda Beate Randal. Innovasjon Norge videreformidler det de ser hos bedrifter og innovasjonstalen skal virke som et råd til storting og regjering.

Norge må tjene mer

– Talens budskap er den samme landet rundt, men vi prøver å trekke inn lokale bedrifter der vi er. Vi er tett på bedriftene i alle fylkene og hovedpoenget er å finne løsninger for hvordan Norge kan tjene mer penger, slik at vi kan vedlikeholde velferdssamfunnet, forklarer Randal.

foto
OPPFORDRER til NY TANKEGANG: Kristin Røymo var på plass under konferansen torsdag for å holde innlegg om innovasjon. For ordføreren var det viktig å legge vekt på Tromsø som «Den arktiske hovedstaden».

«The Explorer» skal bli en eksportkanal hvor utenlandske bedrifter som trenger løsninger, og norske bedrifter som har løsninger, kobles. Alle løsningene som presenteres må være knyttet til ett eller flere av FNs bærekraftsmål, så det er i hovedsak grønne løsninger Innovasjon Norge ser etter.

– Nå er det opp til de nordnorske bedriftene å registrere sine løsninger for å vise fram alt det vi i denne regionen kan tilby, påpeker direktøren.

Vise oss fram

Linda Beate Randal fokuserte også på «den arktiske kompetansen» som hun mener må brukes for å finne gode løsninger i Nord.

foto
KOSTTILSKUDD AV REKESKALL: Andreas Semmingsen fra Marealis AS presenterte et nytt kosttilskudd laget av rekeskall som skal virke blodtrykksdempende. Produktet er allerede å finne i Canada.

– Vi må vise oss fram i verden for at produktene vi eksporterer skal bli kjøpt. Vi har litt å gå på her i Norge når det gjelder å vise fram det vi har å tilby. Vi håper at «The Explorer» skal hjelpe bedrifter med å synliggjøre seg, sier Randal.

Viktig å tenke nytt

Ordfører Kristin Røymo var også til stede under konferansen for å holde innlegg om innovasjon.

– Tåler vi vekten av å tenke nytt, lurer jeg på, sa Røymo.

foto
HOLDE OSS RELEVANT: Lena Nøstdahl fra Nordnorsk Reiseliv mener det er viktig at Nord-Norge setter seg inn i hva turistene ønsker å oppleve, slik at regionen kan forbli et populært reisemål.

Lena Nøstdahl fra Nordnorsk Reiseliv AS snakket om turistmiljøet, og la trykk på hvordan ny teknologi gir unike muligheter vi må ta i bruk.

– Vi må være relevant og vi må sette oss inn i hva gjestene ønsker, sier Nøstdahl.