Tjenesten ble presentert under den årlige innovasjonstalen, holdt av direktør i Innovasjon Norge Arktis, Linda Beate Randal. Innovasjon Norge videreformidler det de ser hos bedrifter og innovasjonstalen skal virke som et råd til storting og regjering.
LES OGSÅ: Tromsøselskap begjært konkurs med nesten 44 millioner i gjeld (for abonnenter)
Norge må tjene mer
– Talens budskap er den samme landet rundt, men vi prøver å trekke inn lokale bedrifter der vi er. Vi er tett på bedriftene i alle fylkene og hovedpoenget er å finne løsninger for hvordan Norge kan tjene mer penger, slik at vi kan vedlikeholde velferdssamfunnet, forklarer Randal.
«The Explorer» skal bli en eksportkanal hvor utenlandske bedrifter som trenger løsninger, og norske bedrifter som har løsninger, kobles. Alle løsningene som presenteres må være knyttet til ett eller flere av FNs bærekraftsmål, så det er i hovedsak grønne løsninger Innovasjon Norge ser etter.
– Nå er det opp til de nordnorske bedriftene å registrere sine løsninger for å vise fram alt det vi i denne regionen kan tilby, påpeker direktøren.
LES OGSÅ: Disse seks artistene skal ut i verden – via Svalbard (for abonnenter)
Vise oss fram
Linda Beate Randal fokuserte også på «den arktiske kompetansen» som hun mener må brukes for å finne gode løsninger i Nord.
– Vi må vise oss fram i verden for at produktene vi eksporterer skal bli kjøpt. Vi har litt å gå på her i Norge når det gjelder å vise fram det vi har å tilby. Vi håper at «The Explorer» skal hjelpe bedrifter med å synliggjøre seg, sier Randal.
LES OGSÅ: De flyttet fra Tromsø og fant sitt paradis på bygda (for abonnenter)
Viktig å tenke nytt
Ordfører Kristin Røymo var også til stede under konferansen for å holde innlegg om innovasjon.
– Tåler vi vekten av å tenke nytt, lurer jeg på, sa Røymo.
Hun fortsatte innlegget sitt med å fortelle om hvorfor det er viktig å tenke nytt i nord, og om hvordan vi kan satse på å være «Den arktiske hovedstaden».
Lena Nøstdahl fra Nordnorsk Reiseliv AS snakket om turistmiljøet, og la trykk på hvordan ny teknologi gir unike muligheter vi må ta i bruk.
– Vi må være relevant og vi må sette oss inn i hva gjestene ønsker, sier Nøstdahl.