Tidligere byråd for Byutvikling, Britt-Hege Alvarstein (Frp), jobbet i sin tid mye med den nye Kvaløyforbindelsen. Hun forteller at befolkningen på Kvaløya ikke ble hørt fordi de var for langt unna byen.

– Vi fikk den gang i Transportnett Tromsø penger for å utrede nye alternativ til Kvaløyforbindelse, og det handlet utelukkende om beredskap, og ikke om kollektivløsninger. Siden vi jobbet med en bymiljøavtale, stemmer det at utviklingslagene ikke var egen høringsinstans, det var derimot Kvaløysletta bydelsråd, og de var delt i sitt syn på plassering av ny forbindelse. Utviklingslagene er ikke hørt, antakelig fordi de er for langt unna selve området for en bymiljøavtale, sier Alvarstein, som også var leder for styringsgruppen Transportnett Tromsø.

Vil ha revurdering

Nå mener Alvarstein kommunen må ta to steg tilbake og vurdere alle nye momenter i saken.

Ny ut­red­ning: Tid­li­ge­re by­råd Britt-Hege Al­var­stein (Frp) me­ner man bur­de re­vur­de­re Håk­øy-al­ter­na­ti­vet.

– Når Ramberg sier hun ikke ønsker en omkamp, så tror jeg det er flere enn meg som reagerer. Før valgkampen var alle de store partiene i byen (jour. anm. Høyre, FrP og Ap) enige om at Håkøya var det klart beste alternativet. Det var det mest fremtidsretta alternativet og hadde en rekke fordeler Selnes-alternativet manglet, men Ap snudde etter valgkampen og gikk for Selnes, sier Alvarstein, og fortsetter:

– De som faktisk skal bruke forbindelsen må bli hørt og det finnes mange strakstiltak, som er foreslått fra folk på Kvaløya selv, som kan iverksettes mens man venter på en ny utredning, sier Alvarstein.

– Må legge politikken til side

Hun får støtte fra Erlend Svardal Bøe (H).

- Det stemmer at Høyre, Ap og Frp var enige i at Håkøya var det beste alternativet med tanke på både beredskap og langsiktig byutvikling. Ap valgte likevel å gå for Selnes-alternativet, og vil ikke se på andre finansieringsmetoder enn bymiljøavtalen, sier Svardal Bøe, og fortsetter:

Vil ikke ha om­kamp, men: Er­lend Svar­dal Bøe (H) øns­ker in­gen om­kamp, men vil at man vur­de­rer Håk­øy-al­ter­na­ti­vet i et lang­sik­tig per­spek­tiv.

– Om det mot formodning ikke lar seg gjøre med en bymiljøavtale, bør de største partiene her i byen se på muligheten for å legge forbindelsen til Håkøya i stedet. Vi ønsker heller ingen omkamp, men vi må legge politikken til side og fokusere på at folket som skal bruke forbindelsen og utviklingen her i byen blir ivaretatt, sier Svardal Bøe.

Kystriksvei åpner for muligheter

Svardal Bøe mener at en eventuell revurdering av alternativene til Kvaløyforbindelsen kan komme nå som Statens vegvesen har begynt å utrede mulighetene for en ytre kystriksvei som skal knytte Tromsø til Harstad i sør.

– Vi blir å følge godt med på Statens vegvesens planer. I den sammenheng vil Håkøy-alternativet være klart mest gunstig, så da må man jo spørre seg hvordan de stiller seg i saken om Kvaløyforbindelsen, sier Svardal Bøe.