Det var en av påstandene havnedirektør Halvar Pettersen kom med da han hadde en innledning om Tromsø Havn for kommunestyret torsdag morgen.

– Hurtigruta betaler i dag en avgift som ligger på 50 til 55 prosent av det andre private aktører betaler, sier han.

Å gå med på Hurtigrutens krav om å kutte kraftig i havneavgiftene er derfor vanskelig og et spørsmål som må løses innenfor regler for hva kommunale selskap kan gjøre.

Opp til styret å avgjøre

– Vi registrerer at Hurtigruten har gått i dialog med våre eiere, Tromsø kommune. Men om vi skal endre praksisen for havneavgifter overfor Hurtigruten så er det noe styret i Tromsø Havn må avgjøre, sier Pettersen til iTromsø.

Uenigheten mellom Hurtigruten og Tromsø Havn baserer seg på at havnevesenet innkrever havneleie for 48 timer, mens Hurtigruten mener at man kun bruker kaianleggene i sentrum i åtte timer.

Uenigheten er så stor at Hurtigruten vurderer å flytte ut av sentrum, og søke seg til private kaianlegg – og ikke bli kunde på den nye havneterminalen som er under bygging på Prostneset.

Denne uenigheten fikk flere politikere til å uttrykke uro for lønnsomheten.

Bekymrede politikere

– Jeg er bekymret for lønnsomheten i hele prosjektet om en Hurtigruten velger å ikke delta. Uten den største kunden frykter jeg at det ikke vil bli nok lønnsomhet i prosjektet, sier Øyvind Hilmarsen fra Høyre.

Hans partikollega Tormod Ingebrigtsen mente at man var nødt til å få en løsning på plass med Hurtigruten, ellers må man ta grep.

– Om vi ikke kommer til enighet med Hurtigruten så må vi kanskje tilpasse størrelsen på terminalen, sier han.

Halvar Pettersen sier at Tromsø Havns planer den nye terminalen på Prostneset tar utgangspunkt i deltakelse fra Hurtigrutens side, og at han forventer at Hurtigruten bidrar til utviklingen av terminalen.

Ikke størst

– Om de sier at de ikke vil ha arealer i det nye terminalbygget så er det ok. Men Hurtigruten må selvfølgelig bidra til lønnsomheten til terminalen dersom de ønsker å bruke den, sier havnedirektøren.

Han tilbakeviser også at Hurtigruten har så stor betydning som det er fremstilt hos enkelte.

– Jeg vil også peke på at Hurtigruten er en stor kunde om man ser til antall anløp, men i omsetning er cruisetrafikken større. Hurtigruten står for cirka 6,5 prosent av virksomheten i Tromsø Havn, sier Pettersen.

I sitt innlegg om Tromsø Havn var Pettersen også innom virksomheten ved nyhavna på Tønsnes. Pettersen er optimist selv om det per i dag er liten aktivitet i den nye nasjonalhavna.

– Vi har konkrete henvendelser fra flere selskaper som ønsker arealer for industrivirksomhet. Det gjelder både selskaper innenfor olje- og gassektoren – og den øvrige industrisektoren, sier han.

Olje, gass og vind

Han nevner at det er dialog med de store selskapene som har fått konsesjon for utvinning på Johan Castberg- og Aasta Hansteen-feltene.

Dessuten så er det dialog mellom Tromsø Havn og selskapet som skal bygge vindmøllepark på Kvitfjell.

– Det har kommet forespørsler om hvorvidt havna på Tønsnes kan brukes som lagringsplass for vindmøllene, forteller Pettersen.