PepsiCo regnes nå som en internasjonal sponsor av Russlands krig mot Ukraina, ifølge Ukrainas nasjonale antikorrupsjonsmyndigheter (NACP).

PepsiCo har drevet i Russland siden 1974, har 24 fabrikker og rundt 20.000 ansatte.

Da Russland gikk til angrepskrig mot Ukraina i februar 2022 kunngjorde selskapets toppsjef at det ville stanse markedsføring og drikkeproduksjon i Russland. Av hensyn til den russiske sivilbefolkningen, ville selskapet kun fortsette å selge melkeprodukter, morsmelkerstatning og babymat.

I august 2022 startet imidlertid produksjonen opp igjen av 7Up og Mirinda under andre merkenavn, hevder NACP.

E24 har vært i kontakt med Ringnes, som distribuerer Pepsi i Norge. Selskapet henviser til PepsiCo, som ikke har besvart våre henvendelser. PepsiCo har ikke kommentert oppføringen på svartelisten.

– Lay's chips i matrasjoner

Ifølge den ukrainske svartelisten har PepsiCo startet opp produksjon av 7Up og Mirinda under merkevarene Evervess og Frustyle.

Frustyle eies av det russiske selskapet Lebedyansky, hvor PepsiCo er største eier.

Det russiske markedet sto for fem prosent av PepsiCos inntekter i 2022. Fra 2021 til 2022 økte selskapets inntekter med nesten 700 millioner dollar i Russland, til 4,2 milliarder dollar, ifølge selskapets årsrapport.

Og det er ikke bare den angivelige brusproduksjonen NACP reagerer på.

  • PepsiCo skal ha lansert et nytt lemonademerke, og fortsetter også å produsere og distribuere andre produkter, som chips og snacks.

  • PepsiCos Lay's chips ble angivelig funnet i matrasjonene til russiske soldater.

  • NACP er også kritisk til at PepsiCo har mer enn 590 ledige stillinger i Russland på selskapets karriereside.

Fjerner brus fra lounger

Nå har flyselskapet SAS tatt grep. Det serverer ikke lenger produkter fra PepsiCo i sine lounger, bekrefter pressekontakt for SAS, Tonje Sund, i en sms til E24.

– Vi fjernet PepsiCo-produkter fra utvalget, ettersom selskapet har blitt lagt til på Ukrainas offisielle liste, skriver Sund.

Ukrainas svarteliste ble for alvor kjent i Norge da sjokolade- og kjeksprodusenten Mondelez, som eier Freia, havnet på listen i mai.

Listeføringen førte til at SAS og en rekke andre selskaper begynte å boikotte produkter fra Mondelez, inkludert Daim og Freia.

Flere selskap snudde

I etterkant av et møte med utenriksdepartementet snudde Elkjøp, Norwegian og Widerøe, og avsluttet boikotten av Mondelez. Selskapene ville heller forholde seg til EUs sanksjonsliste, og ikke Ukrainas «svarteliste». SAS fastholder derimot på boikotten.

I Sverige har derimot myndighetene og politikere gått langt i å oppfordre til en boikott, noe som har rammet sjokoladeprodusenten Marabou.

I juni kunngjorde Mondelez at virksomheten i Russland vil skilles ut fra resten av selskapet innen årsskiftet.

Mot slutten av august i år havnet tobakksgiganten Philip Morris også på den samme listen. SAS varslet da at de ville gå i dialog med charteroperatører de samarbeider med.