– Politisk overstyring av profesjonelt skjønn og arbeidsutførelse gjennom sånne vedtak er vi i mot. Det vitner om en form for mistillit ved at lærere ikke er profesjonelle når de vurderer arbeidet. Vi syns politikerne skal holde seg til å sette rammene. Å begynne å legge seg opp i hvordan vurderingen utføres, er milevis unna politikerkompetansen, mener han.

Nordgård mener et lærerløft er mer sannsynlig ved at politikerne tar mer kontakt med skolene.

– Skal de mene noe ærlig med målet om å få en bedre skole, bør de kanskje snakke med lærerne og skolene om hvordan vi skal få det til, istedenfor å gjennomføre tiltak som ikke har forskningsmessig belegg. Høyre har snakket om et lærerløft og om å vise tillit, men gjennom en slik mistillit gjør de det stikk motsatte, sier han.

– Kan ikke trynefaktor være en naturlig ting som kan oppstå også i skolen, på den måten Støback Wilhelmsen beskriver?

– Det er ganske obskur argumentasjon. Det forsterker bare mitt poeng, og viser også liten innsikt og liten tillit, sier Nordgård.