– Hvilke metoder bruker byrådet for å få fortgang i E8-saken, og hvilke metoder bruker man for å løse innsigelsene mot østre trasé, undret hun.

Røymo ville ha svar på hvordan kommunen skal komme ut av stillstanden rundt ny innfartsvei til Tromsø.

Hun hadde fremmet en interpellasjon i kommunestyret for å få svar.

Langvarig konflikt

– Vi har holdt på med denne saken i 30 år, og var veldig nær ved å få ny vei etter at et klart flertall vedtok en vestre trasé, noe som det nye kommunestyret sa nei til, sier hun.

Byråd for samferdsel, Britt Hege Alvarstein (Frp), sier at saken har utviklet seg noe etter at det sittende kommunestyret sa nei til vestre alternativ.

– Vi har sendt ut en ny reguleringsplan for Ramfjord til høring, men innsigelsene fra vegvesenet og fylkeskommunen gjenstår, sier Alvarstein.

Avbøtende tiltak

Når det vil kunne komme en løsning, er imidlertid usikkert, ifølge henne.

– Vi har bedt om anbud på hvordan man kan gjennomføre såkalte avbøtende tiltak for å komme unna innsigelsene som er levert, sier hun.

Hun viste også til innspill fra arkeologisk ekspertise som mener at fangstgropene, som er en av tingene som hindrer østre trasé, kan bygges over.

- Jeg registrerer at ekspertene heller ønsker å grave ut gropene for å undersøke dem enn å la dem ligge, sier Alvarstein.

NY TRASÉ: Slik mener byrådet at ny E8 kan legges i Ramfjord.
FORTSATT INNSIGELSER: Byråd Britt Hege Alvarstein (Frp), sier at det fortsatt gjenstår innsigelser mot østre alternativ, men at hun håper på en snarlig løsning. Foto: Christer Pedersen Foto: CHRISTER PEDERSEN