Sportskjedene XXL, Sport1, Intersport, Stadion og Obs! solgte sportsutstyr for over tre milliarder kroner i første kvartal, ifølge Norsk Sportsbransjeforening.

Legger man på 294 millioner kroner fra hurtigvoksende Sport Outlet, som ikke er medlem i organisasjonen, får man et tall som er nesten 3 prosent høyere enn den sammenlignbare totalen fra første kvartal i fjor.

Været må få sin del av æren, ifølge administrerende direktør Trond Evald Hansen i bransjeforeningen.

– Det sentrale Østlandet er «motoren» i sportsbransjen, og vinteren startet tidlig med snø og kulde før jul. En god del vintersportsutstyr ble dermed solgt i forbindelse med julehandelen og fortsatte med høy fart gjennom første kvartal i 2023, sier han.

Sport Outlet i vekst

Sport Outlet lever i stor grad av å selge billigere sportsartikler som blant annet kommer fra konkursbo eller overskuddslagre som leverandører og andre kjeder ikke klarer å tømme.

De tre siste årene har selskapet åpnet 18 nye butikker, til totalt 90 landet rundt. Gründer og toppsjef Tor-André Skeie tror det er rom for en dobling.

VIL ØKE: Tor-André Skeie tror det er mulig å doble antallet Sport Outlet-butikker i Norge, fra dagens 90. Foto: Javad Parsa / E24

I fjor fikk Sport Outlet en omsetning på 1,5 milliarder kroner og leverte et resultat før skatt på 223 millioner kroner. Finansavisen omtalte årsresultatet først.

I første kvartal kom veksten på 11 prosent, eller 5 prosent like for like.

– Hvis folk er i en situasjon der de må passe mer på pengene sine, kan det være en fordel for et konsept som vårt, sier Skeie.

– Vi fokuserer på lønnsomhet

Hos XXL, som bygget sin storhet på nettopp lavpris-segmentet, har det vært en tøff tid. Gjennom vinterhalvåret tapte selskapet over 750 millioner kroner før skatt.

En altfor stor opphopning av varer har ført til det enkelte har omtalt som «brannsalg». Siden i november i fjor er XXLs varelager slanket med 1,1 milliarder kroner.

– Det kraftige nedsalget påvirker selvsagt aktørene rundt, sier Skeie.

For når XXL kutter prisene på sine varer, må konkurrentene svare.

– Det er en del ting jeg antar at de har solgt til under kostpris. Mens vi fokuserer på lønnsomhet, har det vel for XXLs del vært mer fokus på å sikre likviditet. Det er krevende å konkurrere mot hvis man skal gå med overskudd.

Det har generelt vært noen spesielle år for sportsbransjen, med Gresvig-konkurs, pandemi, forsyningsproblemer og så økte kostnader for både næringsliv og forbruker.

– Vi får håpe at både konkurrenter og økonomien stabiliserer seg snart, så en kan jobbe på normalt vis, sier Skeie.

Hadde forventet blåmandag

Ole-Henrik Skirstad, administrerende direktør i Intersport- og Sport1-eier Sport Holding, forteller at deres omsetningsvekst var omtrent som for bransjesnittet.

Ole-Henrik Skirstad, administrerende direktør i Sport Holding. Foto: Sport Holding

– Samtidig kan vi vel være så åpne og si at det var noe lavere marginer sammenlignet med året før, sier han.

Også Skirstad nevner XXL-nedsalget som en bidragsyter.

– Det er klart det har satt et preg på prisene. Det viser at konkurransen fungerer.

Stadion-sjef Gisle Daviknes forteller at de økte omsetningen med 3,8 prosent i første kvartal. Det er han godt fornøyd med, gitt at man sammenligner seg med en periode som fremdeles var preget av den boosten sportsbransjen opplevde under pandemien.

– Jeg hadde vel egentlig forventet blåmandag i større grad, sier han.

Stadion er en paraplybedrift med over 100 sportsbutikker rundt om i landet, flere av dem spesialbutikker for én aktivitet eller idrett.

Stadion-sjef Gisle Daviknes. Foto: Tom-Egil Jensen / Stadion

Daviknes forteller at de også til en viss grad er påvirket av XXL-situasjonen.

– Vi lever ikke i et vakuum og ser at marginbildet er noe svekket som følge av tilbudsprisjaget som særlig én aktør har satt i gang. Samtidig er vi i en litt annen del av markedet.

Irritert XXL-sjef

Finansdirektør Stein Eriksen i XXL, som inntil nylig var vikarierende konsernsjef, mener at opphopningen av varelageret langt på vei var en uunngåelig situasjon.

– Jeg tror at nesten uansett hvilken modell XXL hadde styrt etter, så hadde vi hatt et for stort varelager i 2022, sa han til E24 etter kjedens kvartalspresentasjon forrige uke.

Han var fornøyd med inntektsvekst og at XXL ifølge ham har hatt markedsandeler i Norge, Sverige og Finland.

Samtidig gikk veksten på bekostning av lønnsomhet. Eriksen sier det har irritert ham å måtte drive tilbudssalg på nye modeller og produkter.

Han vil ikke garantere at XXL ikke havner i varelager-trøbbel igjen, men mener at selskapets nye innkjøpsmodell skal sørge for at de treffer bedre i fremtiden.