Plassmangel gjør at elever og lærere sendes på gangen, for å gjennomføre private samtaler. Problemet er ikke nytt, og skal ha forverret seg siden iTromsø skrev om saken i desember 2021.

Nå setter lærerne og elevrådet foten ned.

– Å sitte på gangen bryter med elevens personvern. Om en elev sliter faglig kan dette ha bakgrunn i problemer hjemme, og da må vi ha mulighet til å si dette til læreren.

Dette er ett av flere eksempler elevrådsleder Eirik Sørnes drar fram.

Taushetsplikt i åpent landskap

Elevsamtaler er noe alle skoler er lovpålagt å gjennomføre. Elever og lærere finner det svært paradoksalt at samtalene er bundet av taushetsplikt, samtidig som forbipasserende kan få med seg hva som diskuteres.

– Dette skaper teite situasjoner, som bryter med elevenes rett til et privatliv. Retten til et privatliv er faktisk en menneskerettighet, og det er temmelig sykt at man skal bryte med elevenes menneskerettigheter på grunn av plassmangel, sier Sørnes.

NYE ELEVER, SAMME PROBLEM: Elevrådsleder Eirik Sørnes påpeker at plassmangelen ved Kongsbakken VGS ikke er noe nytt fenomen. Foto: Ronald Johansen

Mangel på møterom ved skolen er hovedgrunnen til problemet. Et tydelig bilde på den generelle plassmangelen, er at musikkelevene må lagre sine instrumenter på handikaptoalettet.

– Jeg har snakket med politikere som forteller at det var plassmangel også da de var elever på Kongsbakken, for 50 år siden. Så dette er ikke noe nytt, men et problem som åpenbart ikke blir gjort noe med, sier Sørnes.

Ønsker mer hjemmekontor

Elevrådslederen støttes av plasstillitsvalgt Arne-Hugo Hansen. Hansens medlemmer i Norsk Lektorlag har mange eksempler på hvorfor møter på gangen er svært uheldige.

– Om en elev skal forklare hvorfor det ikke går så bra på skolen kommer det følelser fram, og ofte helt andre ting enn det rent faglige, i samtalen med læreren. Jeg har sett elever som sitter – i åpent landskap – og gråter, sier Hansen.

Slike scener er i tillegg svært ubehagelig for lærerne, som tvinges til å utføre yrket sitt på gangen, påpeker han.

Å ha samtalene på lærernes arbeidsrom er heller ikke aktuelt.

– Lærerne sitter så tett, at om dette var et fjøs ville Mattilsynet ha stengt det, humrer Hansen.

KRITISK TIL REKTOR: Norsk Lektorforbunds plasstillitsvalgt Arne-Hugo Hansen mener skoleledelsen ikke tilrettelegger for midlertidige løsninger. Foto: Ronald Johansen

Som tillitsvalgt for lektorene mener han at det bør åpnes for økt bruk av hjemmekontor blant lærerne.

– Om lærerne hadde anledning til å sitte hjemme i den delen av arbeidstida de ikke underviser, kunne man ha brukt Teams. Elevsamtaler på Teams er ikke optimalt, men mye bedre enn å sitte på gangen – som en midlertidig løsning fram til plassmangelen er løst. Men dette har bare blitt blankt avvist, uten begrunnelse, fra rektors side, sier Hansen.

Elevene positive til Teams-møter

– Hva tenker dere elever om Teams-møter med lærerne?

– Ja, alt vil være bedre enn å sitte på gangen. Utbygging av skolen er veien å gå, men Teams kan funke som en midlertidig løsning siden det har vært mange tomme løfter om utbygging, sier elevrådsleder Eirik Sørnes.

Plasstillitsvalgt Arne-Hugo Hansen er også kritisk til at skolen har innført karakterfri 1. termin, uten videre tilrettelegging for lærernes lovpålagte elevsamtaler.

– Rektor har bare, uten å diskutere konsekvensene med oss, innført dette. Karakterfri 1. termin krever økt individuell oppfølging fra lærernes side, som ender med enda flere møter ute på gangen, sier Arne-Hugo Hansen.

Medlemmene i Norsk Lektorlag ved Kongsbakken har ytret ønske om at det bygges små, lydtette rom bakerst i klasserommet, der lærer og elev kan møtes for private fagsamtaler.

Sørnes stusser samtidig over at Kongsbakken nå har blitt skjøvet ned fra fylkeskommunens prioriteringsliste.

– Det siste jeg hørte i går, var at noen skoler i Nord-Troms nå skulle prioriteres før oss, sier elevrådslederen.

Rektor: – Har ikke lagt ned forbud

Rektor ved Kongsbakken VGS, Tonje Holm, sier at muligheten til å få plassert små, lydtette samtalebokser i klasserommene er under utredning hos fylkeskommunen. Hun påpeker samtidig at det er noen byggetekniske utfordringer ved den gamle skolen.

– Skolen er bygget i 1924, og noen deler er verneverdig. I tillegg må brannforskriftene ivaretas, sier Holm.

Hun mener samtalebokser av typen «rom i rom» vil løse dagens problemer.

– Får vi en slik boks i 10 av våre klasserom, vil vi bli kjempefornøyde, sier Holm.

Rektoren er ikke begeistret for Teams-samtaler mellom lærere og elever, slik elevrådsleder og plasstillitsvalgt for Norsk Lektorlag ønsker, som en midlertidig løsning.

– En fagsamtale mellom lærer og elev er integrert i undervisninga, og bør gjøres i den sammenhengen, ifølge den nye vurderingsforskriften, sier hun.

– Er det ikke mulig å imøtekomme elever og læreres ønsker, som begge sier at innføringen av karakterfri 1. termin fører til mer oppfølging og dermed flere møter?

– Om en elev spør om et møte, tror jeg man mister spontaniteten ved å ta det over Teams, men jeg har heller ikke lagt ned noe forbud mot å ha samtaler med elever via Teams.

IKKE PÅ SAMME «TEAM»: Kongsbakken-rektor Tonje Holm er skeptisk til elevsamtaler via Teams. Foto: Håkon Steinmo

Rektoren sier at utbedring av skolebygget til Kongsbakken hadde øverste prioritet i den fylkeskommunale skolebruksplanen, men at den videregående skolen nå har sklidd nedover fylkets prioriteringsliste.

Holm viser til andre utfordringer, som at musikk, dans og dramalinja ikke har egnede lokaler. Skolen må derfor bruke én million kroner i året på å leie seg inn leie seg inn på Kulturskolen, Kulturhuset og Rådstua teaterhus.

Vil bygge i korridorene

Utdanningssjef for fylkeskommunen, Bjørn-Inge Thomasjord, forteller at planen om utbygging av Kongsbakken er satt på vent.

Gladnyheten er at såkalte «rom i rom» ønskes inn på Kongsbakken, slik at elever og lærere slipper å ha sine privatsamtaler i åpent landskap.

– Helt konkret rom har vi sendt en forespørsel om å etablere disse rommene på Kongsbakken, men dette er også et spørsmål om økonomi, sier Thomasjord.

Fylkeskommunen ønsker foreløpig ikke å etablere «rom i rom» inne i klasserommene, men ute i korridorene.

– Dette kan selvfølgelig skape utfordringer med brannforskriften, men tanker er å plassere disse rommene i endene av korridorene, slik at de ikke står til hinder for rømningsveier, sier utdanningssjefen.

«Rykker ned» på prioriteringslista

En eventuell utbygging av Kongsbakken kan elever og ansatte måtte vente lenge på. Fylkesråd for kunnskap og integrering, Bjarne Rohde, bekrefter at Kongsbakken har rykket ned fra 4. plass til 6. plass på fylkeskommunens skolebruksplan.

– Endringen på rekkefølgen i skolebruksplanen ble gjort i fylkestinget sist juni. Det ble sett på hvilke bygninger som er i dårligst forfatning, og siden skolene i Nordreisa og på Gibostad må totalrenoveres ble de plassert foran Kongsbakken, forklarer Rohde.

PRIORITERER ANDRE SKOLER: Fylkesråd Bjarne Rohde (SV) viser til at skoler på Senja og i Nordreisa må totalrenoveres. Foto: Troms og Finnmark fylkeskommune

Ifølge fylkesråden omfattes nye rom for elevsamtaler av tiltakene som skal gjøres for å forbedre lærernes arbeidsrom. Han mener Kongsbakkens «nedrykk» ikke fører med seg noen dramatiske endringer for skolen.

– I vedtaket heter det også at tiltakene på prioritet 1–3 skal starte planlegging og prosjektering i 2023. Tiltaket ville dermed heller ikke ha blitt startet opp nå med den rangeringen som var foreslått fra administrasjonen.