Det var da Andreas Schmidt (55) leverte inn sin Subaru Outback 2010-modell til Bilmester1 (Automester) for en full gjennomgang, at bilproblemene – som nå har endt i forliksrådet – startet.

Han forteller at verkstedet fikk beskjed om å gå over hele bilen.

– Da jeg hentet bilen fikk jeg en rapport over hva de hadde gått over og hva som var gjort. Jeg spurte dem om alt som kunne gjøres for å oppdatere bilen var utført, og det svarte de bekreftende på. De sa at bilen var i veldig god stand.

Flere feil

Ifølge Schmidt var det allerede dagen etter han hentet bilen fra verkstedet, at han tilfeldig åpnet motorpanseret.

– Da så jeg at et plastdeksel som skal beskytte batteriet lå og slengte rundt. Jeg tok bilen tilbake til verkstedet.

Kun kort tid senere ble det igjen biltrøbbel for Schmidt.

– Da havarerte automatgiret. Jeg mener det er grunnet ukyndig arbeid. Men jeg hadde ingen bevis, så for å få bilen tilbake på veien snarest, betalte jeg regningen fra egen lomme.

Totalhavari

Ute på veien igjen, noen uker senere, hører Schmidt et høyt smell.

– Jeg fikk totalhavari midt på veien. Viking tauet bilen tilbake til Bilmester1. Dagen etter ringer verkstedet og bekrefter at det var registerreimen som røk og at det var et reelt motorhavari.

I rapporten fra verkstedet fra bilens første besøk på Bilmester1, står det at registerreimen var OK. Det reagerer Schmidt på.

– Fabrikkens følgeverk viser at registerreimen skal byttes på en 105.000 kilometer-intervall. Da Bilmester1 fikk bilen, var den gått 180.000 kilometer. Slik jeg ser saken skulle de byttet den uansett.

Flere titusen kroner

Nå har han ved advokat Arne Donald Andresen krevd at Bilmester1 påtar seg det fulle økonomiske ansvaret for motorhavariet. Schmidt forteller at hans utgifter har beløpt seg til flere titusen kroner.

– Nettopp dette med registerreim er noe jeg har inntrykk av at svært mange er opptatt av. Det verste som kan skje er at man pådrar seg fullt motorhavari og man ender opp med enorme kostnader, legger Schmidt til.

Reima i orden

Daglig leder av Bilmester1, Kai Erik Johansen, forteller at de har vært i kontakt med Schmidts advokat.

– Kunden bestilte en 180.000 kilometer-service. Han opplyste at reima var skiftet hos et annet verksted, men ønsket sjekk av den likevel. Da vi inspiserte reima kunne vi ikke se noen form for sprekking, krakelering eller oppflising og den så god nok ut.

Ifølge Johansen har bileier kun gjennomført 3 av 11 servicer hos merkeverksted og at det gikk tre måneder mellom servicen og havariet.

– Bilen var godt vedlikeholdt, men skifte av registerreim er hoppet over. Da bilen kom til oss etter havariet ser vi at reima er slitt av. Først da forstår kunden at han har tatt feil av viftereim og registerreim, så den hadde ikke vært skiftet hos et annet verksted likevel. Og det skal han nå holde oss ansvarlig for.

– Hvem mener du har ansvaret her?

– Når vi får opplyst at registerreim er skiftet, så stoler vi på kunden. I tillegg så vi ingen feil på reimen. Da vi undersøkte nærmere så vi at strammeren var defekt, og det er nok årsaken til at reima røk tvert av. Strammeren er en del av hele registerpakken som man skifter på intervall. Saken skal jo til forliksrådet, så vi er uenige. Kunden reklamerer på en jobb vi ikke har utført, sier Johansen.