– Alle rundt meg sier at jeg ikke kommer til å få det til, men jeg vil prøve inntil det motsatte er bevist, sier Steffen André Rædergård på telefon fra Halden.
Der har trønderen tilbrakt den siste tiden på opptrening for å lære seg å gå med protese.
Optimistisk
Det var 5. mars i år at det virkelig gikk galt. Fiskefartøyet «Mjosund», som Rædergård jobber på, skulle legge til kai i Tromsø da 27-åringen fikk et tau rundt venstrefoten. Det endte med at foten ble revet av i knehøyde.
– Det har vært noen opp- og nedturer siden den tid, men jeg må bare prøve å se lyst på livet. Jeg har selvsagt vært preget av det som har skjedd, men gjort er gjort. Det hjelper ikke å være sur, for jeg får uansett ikke tilbake foten, forklarer Rædergård.
Etter juleferie hjemme i Trøndelag skal fiskeren tilbake for mer opptrening i Halden på nyåret.
– Her får jeg gåtrening og balansetrening slik at jeg lærer meg å gå med protese. Det er vanskelig til å begynne med og gjør ganske vondt, men jeg møter mange andre i samme situasjon her.
Falt på krykker
Veien dit har imidlertid vært lang. Etter ei uke på UNN ble Rædergård overført til sykehuset i Trondheim. Etter å ha blitt skrevet ut derfra, gikk det ikke lang tid før han igjen var uheldig.
– Jeg var ute og gikk på krykker da jeg snublet. Det endte med at jeg slo opp stingene på det som er igjen av venstrefoten. Deretter gikk det ikke lang tid før jeg fikk infeksjon i såret, noe som innebar flere uker på penicillin, forklarer han.
Måtte stoppe blødningen selv
Etter noen tunge måneder ser imidlertid Rædergård nå fram til å komme tilbake i jobb. Når rehabiliteringen er unnagjort i starten av januar, er planen at 27-åringen skal tilbake til Tromsø der fiskebåten han arbeidet på før ulykken holder til.
– Jeg har hatt jevnlig kontakt med arbeidsgiveren min siden ulykken og vi har en avtale om at jeg skal prøve meg som fisker igjen. Jeg har jobbet på havet i 11 år, og ser ikke for meg noen annen arbeidsplass. Skulle det vise seg at det ikke er mulig å gjøre den samme jobben lenger, skal jeg begynne på styrmannsskolen, slik at jeg kan jobbe som styrmann, forklarer han.
Har økt fokuset på klemskader
Ulykken om bord på fiskebåten «Mjosund» i mars har ikke gått ubemerket hen hos Sjøfartsdirektoratet.
– Denne ulykken har helt konkret vært med på å bidra til at Sjøfartsdirektoratet har økt fokus på forebygging av klemskader. Sammen med andre alvorlige klemskader, har ulykken dannet bakteppet til årets risikovurderinger, der klemskader på fiskefartøy har vært ett av scenarioene vi har analysert med tanke på forebyggende tiltak, forteller Bente Amandussen, kommunikasjon- og samfunnskontakt hos Sjøfartsdirektoratet.
For å unngå flere slike hendelser som da Steffen André Rædergård fikk revet av foten, lover Sjøfartsdirektoratet økt fokus på sikker arbeidsplass om bord.
– Sikker arbeidspraksis samt riktig bruk av arbeidsutstyr og verneutstyr vil være viktige sjekkpunkter ved tilsyn. Det er også fokus på risikovurdering av arbeidsoperasjoner, deriblant fortøyning, verne- og miljøarbeid og opplæring av dem som har sitt arbeid om bord, påpeker Amandussen.
– Klamrer oss til håpet
Direktoratet har valgt «Sikker arbeidsplass om bord» som spesielt fokusområde for 2015. Målet er få ned antall personulykker til sjøs.