Til stede på møtet var representanter fra ni operatører som driver med hvalsafari i Tromsø. De siste seks årene har det vært et hvaleldorado i fjordene i Tromsø, med stor aktivitet i bynære områder som Kaldfjorden. I vinter, derimot, har ikke hvalen kommet inn i fjordene og operatørene har måttet frakte turistene ut til Skjervøy for å vise fram de store dyrene. Hvis ikke hvalen kommer tilbake neste sesong heller, blir det feil å markedsføre med hvalsafari, mener flere av aktørene.

– Jeg synes vi skal bli enige om at vi alle markedsfører det riktig og ikke lover turistene ting vi ikke kan levere, sier Hudson.

Les også: Skipperen Roar gikk i strupen på kollegaer: - Det er ikke en eneste hval der ute

Lavere forventninger

De oppmøtte var enige med Chris Hudson i at de må endre markedsføringen inn mot neste sesong, slik at turistene har realistiske forventninger når de kommer hit.

– Jeg synes allerede at Skjervøy er langt nok å frakte turistene, lengre enn det vil jeg ikke gå, sier Knut Stene i Tromsø Friluftssenter.

Anniken Kolden fra Arctic Adventure Tours er enig.

– Stikkordet her er forventninger. Vi må vise gjestene våre den flotte naturen som finnes i Tromsø og så får det heller være en bonus om vi ser hval. Det er viktig å gi klar beskjed om dette på forhånd slik at ikke gjestene føler seg lurte, sier hun.

Les også:Leier katamaran for å frakte Tromsø-turister på hvalsafari i nordfylket

-Ikke over

Lørdag skal Nina Prebensen, professor i markedsføring med reiseliv som et av sine forskningsområder, holde foredrag på Studenthuset Driv. Prebensen påpeker at turister reiser langt for å oppleve hval og nordlys, men at det kan være vanskelig å selge noe som varierer i styrke og omfang.

Les også: Hvalekspert: – Sannsynlighet for å se hval nå er svært lav (For abonnenter)

– Jeg tror operatørene bør styre turistenes forventninger, men det er fortsatt mye fint å se i Tromsø selv om man ikke får øye på hval, sier hun.

– Er eventyret over?

– Nei, langt ifra. Hvalen kommer ikke til å forsvinne og det gjør heller ikke nordlyset, men det vil være perioder med lavere aktivitet og da må operatørene finne noe annet å gjøre i disse nedperiodene, sier Prebensen.

Les ogsåKontrollerte aktører i turistbransjen: – Vi er bekymret