Mange kunder av Network Norway, One Call og MyCall opplevde torsdag problemer med å ringe, sende meldinger og bruke data.
Ifølge One Call oppsto problemet da Telenor gjorde en oppdatering i sitt mobilnett som medførte at kunder ikke kunne bruke mobiltelefonen som normalt i opp mot 7-8 timer.
Som Telenors største nettleiekunde opplever Network Norway, One Call og MyCall dette som svært alvorlig.
- Dette var en svært alvorlig situasjon, og på vegne av våre kunder er vi opprørte over at dette kunne skje, sier direktør i One Call, Øistein Eriksen.
Problemene oppsto da Telenor gjorde en oppdatering i sitt mobilnett midt på dagen i går, mens trafikken på nettet var på sitt høyeste.
Denne oppdateringen ble utført uten at Network Norway ble varslet, og førte til en signaleringsstorm i nettet, som Network Norway jobbet med i flere timer for å få under kontroll.
- Vi har jobbet på spreng for å få situasjonen under kontroll. Vi var i hyppig kontakt med Telenor, men det tok nesten seks timer før vi fikk bekreftet at de hadde gjort en oppdatering i sitt nett som kunne være årsak til problemene, sier teknisk direktør i Network Norway, Geir Løvnes.
Network Norway, One Call og Mycall beklager hendelsen og vil nå kartlegge omfanget av problemet og hvor mange kunder som ble berørt.