Sindre Staff jobber som daglig leder i Tromsø Forsikringssenter AS. Han skapte oppslag i en rekke av landets aviser etter at han i den varmeste, mest solrike perioden i juli ga alle sine ansatte fri så de kunne velge å nyte finværsdagen. Nå får han igjen oppmerksomhet for sin spesielle innsats som leder, ved at hans ansatte har nominert ham til å motta ei julestjerne fra iTromsø.

– Jeg smilte inni meg da jeg fikk den telefonen, sier han om da han først fikk høre om nominasjonen.

iTromsø møter Staff og hans nominerer Kurt Enoksen, som er salgsleder, på kontorene deres i Stakkevollvegen. De få ansatte som har vært på jobb denne romjulsdagen har rukket å gå hjem til familiene sine.

– I sommer ringte telefonen en arbeidsdag. Da hadde det vært en lekkasje der en hel tekstmelding var lekket til avisa, begynner Staff, og humrer da han refererer til episoden i sommer, da flere aviser plukket opp hans «gode gjerning».

Han forklarer at det hele begynte med en internmelding i jobbgruppa der han ga beskjeden om at de ansatte kunne velge å gå på jobb en dag det var særdeles godt vær.

– Det hadde vel regnet hele mai, og så da vi kom til juli var det endelig meldt 25–26 grader. Så da ble det meningen at det skulle være frivillig å gå på jobb den dagen.

Staff forklarer at fleksibilitet er viktig overfor forsikringskontorets kunder. Hans innstilling er at det skal innebære fleksibilitet også for de ansatte.

– I denne driften som vi har her er det jo mulig, vi kan hjelpe kundene på telefon selv om vi ikke er på kontoret. Det ligger i arbeidssettet at vi skal være fleksible overfor kundene. De ansatte her kan jobbe veldig mye på dagtid, men på grunn av den fleksibiliteten blir det også litt ettermiddagsjobb. Jeg mener at siden selgerne må være fleksible, så bør også kontoret, og jeg, være fleksibel overfor de ansatte.

Stiller opp på jobb og privat

Det kan virke som nøkkelen til å være en god leder er å gi de ansatte fri fra jobben. Kurt Enoksen, som sto bak nominasjonen like før jul, mener at Staffs gode lederskap handler om mer enn det.

– Han Sindre har, siden jeg begynte her i 2017, vært veldig flink til å ta hensyn, vise omsorg for sine ansatte og omtanke utover det jeg egentlig vil betrakte som det normale. Han har hjulpet og stilt opp for blant annet meg og flere andre ansatte i Tromsø Forsikringssenter, på private områder, som ikke nødvendigvis vedrører jobben man gjør her. Det har vært alt fra problemer med kjøretøy eller motor til til rådgivning vedrørende boligkjøp – han har stilt opp, skryter han.

– Han er flink å tilrettelegge på jobb også, legger han til og peker på tilfellet i sommer.

Avdelingsleder Bård Espen Heitmann stemmer i over telefon at Staff fortjener all ros han får:

– Sindre er en man kan stole på. Trenger man noen å prate med, er han personen som kan komme med gode, konstruktive råd som gir noe mer enn at han bare sier det man vil høre. Det er «tough love», sier han.

LOVORD: Staff vant i år den hedersfulle prisen «Årets Franchisetaker», som deles ut til én av lederne blant alle Tryg-kontorer i landet. Foto: Thale Tøllefsen

Staff svarer unnskyldende at han blir nysgjerrig på de ansattes prosjekter utenfor jobb, og sier han ikke klarer å la være å komme med innspill eller selv motta noen tips.

– De linjene mellom jobb og privat krysses, i et kontorfellesskap slik som her blir man godt kjent med hverandre. Det at man har et godt arbeidsmiljø er vel noe de fleste ledere sier. Det utsagnet tåler ofte en reality check i gangen, for det brukes ofte som grunn for å jobbe på en arbeidsplass. Det krever å opprettholde et godt miljø, og jeg har min rolle, men det er mange bidragsytere.

– Det er vel heller det at han tar det ekstra ansvaret, kontrer Kurt og skyter inn:

– Han er litt beskjeden.

Får ros fra flere hold

Ei julestjerne fra lokalavisa og omtale fra flere av landets mediehus er ikke den eneste oppmerksomheten Staff har fått dette året.

– Det er ikke bare vi ansatte i Tromsø Forsikringssenter som ser det vi ser. Sindre fikk prisen Årets Franchisetaker i år, sier Enoksen og peker på et bilde som står ved siden av julestjerna han nettopp har blitt overrakt.

Årets Franchisetaker er ei årlig kåring mellom daglige ledere fra de 45–50 kontorene i Tryg i Norge. Tre ledere blir nominerte på vegne av sine kontorer, og etter en avstemning kåres én mottaker av prisen. De nominerte forsikringssentrene med deres ledere må gjennom en grundig godkjenningsprosess. Staff har vært nominert tre ganger, og i år vant han.

– Den der klarer du ikke å planlegge å få, den må man fortjene, ler han.

– Jeg setter pris på å få denne oppmerksomheten. Da legges det merke til hva man gjør. Det synes jeg er fint å høre. Man blir ydmyk av å få den responsen, sier Staff med en noe mer alvorlig mine.