GYLLENBORG: På et grupperom bak klasserommet samler barna seg ivrig rundt esken av piping og klukkelyder.
– Vi skal ha om husdyr i 1. klasse nå. Siden jeg har høns hjemme synes jeg det var en god ide å ta med ei på skolen, sier kontaktlærer for 1 Beta, Sølvi Brun Gullhav.
Nærhet til dyr
– Dette er en byskole og det er viktig at ungene får litt nærhet til dyr, og nå får de være med å holde og mate dem. Flere har delt litt av matpakken sin med høna. Den er så og si altetende og det synes de er gøy, sier Gullhav.
Hun legger til at det er spennende å komme på jobb om morgenen og se om det har kommet kyllinger.
- Lukter bondegård
–Det er gøy. De er ganske små, og de piper mye. Vi får stryke og kose med dem og det er litt morsommere på skolen nå som de er her, sier Magnus Bugge (6).
Men guttene er enige om at de nyanskaffede husdyrene bæsjer litt for mye.
”TV-lysegule”
– Jeg synes det har gått veldig bra. Ungene har vært så dyktige. Vi har snakket om det på forhånd at høna trenger ro når hun ligger på eggene. Vi satser på at vi kan ha de her til det blir sommerferie, sier kontaktlærer Gullhav.
Hun forklarer at når kyllingene blir større og begynner å springe rundt, vil de bli flyttet over i en større eske som barna har ordnet og malt til dem.
– Målet er at ungene skal lære. Det er viktig å vite at ikke alle kyllinger er lysegule. Det er bra for dem å se at det er et større mangfold og ikke bare disse TV-lysegule påskekyllingene.
Det som sjokkerte ungene mest er at hanen er far til alle kyllingene.