Den daglige lederen i Polarporten AS har fått med seg den rutinerte turgåeren Harald Bohnes innvendinger mot den planlagte E8-traseen på østsiden av Ramfjord.

Bohne mener at traseen effektivt skjærer av tilgangen til et stadig mer populært turområde. Walnum mener Tindtunnelen er løsningen.

– Ved valg av Tindtunnelens trase med tunnel fra Ramfjordmoen til Tomasjord blir tilgangen til turområdene mye bedre. Det gjelder blant annet traseen opp til Tromsdalstind, sier Walnum.

Høyere opp

Samtidig peker Walnum på at også tilgangen til Fagerfjellet vil bli bedre med Tindtunnel-traseen - som ender opp i tunnelinnslaget på Ramfjordmoen sørvest for Eiscat og så går gjennom fjellet og kommer ut ved Tomasjord.

– Ja, fordi veitraseen vil gå høyere opp i terrenget og dermed sørge for at utfartsparkeringene også kommer høyere opp. Det er en fordel for turgåerne, mener Walnum.

Tom Erik Forså, politisk rådgiver for byutvikling, har sagt til iTromsø at man skal se på hvordan tilgangen til turområdene i Ramfjord skal ivaretas i planene for nye E8. E8-traseen skal megles om før jul men samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har sagt at han vil ha østre alternativ påbegynt innen tre år.

– I denne saken må vi nå bare få på plass en løsning, sa ministeren til iTromsø tidligere i november.

Ingenting etter fire år?

Terje Walnum er imidlertid bekymret for veiprosessene.

– Etter 4 år på taburettene risikerer nå byrådet å møte velgerne uten å ha fått til et eneste planvedtak for noen av de viktige vegprosjektene i byen – som E8, Tindtunnelen, Kvaløyforbindelsen, Tverrforbindelsen og Ullsfjordforbindelsen, sier Walnum.

Harald Bohne er bekymret for at den planlagte E8-traseen på østsiden av Ramfjord skal ødelegge tilgangen til turområdene i Ramfjord. Foto: Tom Benjaminsen