Det opplyser SAS-sjef Anko van der Werff til pressen mandag, skriver VG.

Forhandlingene har pågått fem dager på overtid, men partene klarte ikke å komme til enighet, og dermed blir det streik.

– Dette er virkelig dårlige nyheter for våre kunder, sier SAS-sjefen.

– Det er også dårlige nyheter for selskapet, for det er mange i selskapet som ikke ønsker å streike, som ønsker å ta vare på kundene våre, sier van der Werff.

Det kan ramme 60 prosent av SAS-avgangene til og fra norske flyplasser på mandag, tirsdag, onsdag og torsdag, ifølge en gjennomgang VG har gjort. Trolig blir 585 av 963 SAS-avganger til og fra Norge i denne perioden innstilt, ifølge SAS.

SAS-sjefen trenger å hente inn mer kapital, og er bekymret for hva en streik midt i høysesongen for flytrafikken kan få å si for selskapets fremtid.

– Hvordan i verden skal dette hjelpe? spør van der Werff.

– En streikekultur

SAS trenger å hente inn milliarder av kroner i frisk kapital, i tillegg til å kutte milliarder i kostnader og omgjøre milliarder av kroner i gjeld til aksjer. SAS-sjefen er bekymret over de mange streikene de siste årene.

– Vi snakker om en streikekultur, sier han.

– Hvordan skal vi få investorene inn i selskapet hvis vi fortsetter slik? Vår dør er åpen, vi håper selvsagt å komme frem til den riktige utgangen på dette, men ja, pilotene har bestemt seg for å gå til streik, sier van der Werff.

Meklingen har pågått hos arbeidsgiverorganisasjonen Svensk Næringsliv i Stockholm. Fristen i meklingen gikk først ut ved midnatt natt til onsdag, men ble først forlenget med tre dager til midnatt natt til lørdag. Siden ble fristen forlenget til lørdag formiddag og deretter videre til mandag klokken 12.

Dette er konflikten

Uenigheten i forhandlingene har ikke bare handlet om lønn, men også om fordelingen mellom jobb og fritid for pilotene og om hvilke selskaper de skal jobbe for.

SAS måtte halvere arbeidsstokken og sa opp hundrevis av flygere under coronakrisen. Fagforeningene er kritiske til at SAS opprettet to nye datterselskaper, SAS Link og SAS Connect, der oppsagte piloter og kabinansatte må søke jobb på nytt.

Norske SAS-flygeres forening har omtalt dette som umoralsk, uetisk og usolidarisk. Parat-foreningen SAS Norge Flyverforening varslet søksmål mot SAS.

Leder Roger Klokset i Norske SAS-flygeres forening sa torsdag til VG at pilotene kjemper en prinsipiell kamp for arbeidstageres rettigheter, og i ytterste konsekvens er villige til å la selskapet gå konkurs.

– Ja, utvilsomt. Hvis selskapet ikke klarer å forholde seg til den skandinaviske modellen, mener vi at det er en aktør som ikke har livets rett, sa Klokset til VG.

SAS har på sin side sagt at en streik vil være ødeleggende for selskapet, og SAS’ norske pressesjef Tonje Bjerve Sund uttalte seg i forrige uke kritisk til Kloksets utspill.

– Beskjeden om at de er villige til å drive SAS konkurs om de ikke får det som de vil, er både ufattelig og ansvarsløs, uavhengig av selskapets situasjon, sa Sund til E24 fredag.