Den amerikanske kanalen CNN har kåret Tromsø til en av de mest magiske julebyene i Europa.

«Besøkende kan nippe på en øl eller en varm sjokolade fra Rakettkiosken på Stortorget, der det er et åpent bål man kan varme seg på, før de tar taubanen over byen for å få et glimt av nordlyset».

– Det er stas å bli nevnt i CNN, det er helt fantastisk. At en kiosk fra 1911 på 3,6 kvadrat, som er så liten rent fysisk, kan ta såpass stor plass både mentalt og på internett, både for de som kommer hit og de lokale, det er veldig gøy, sier Siri Therese Lier, som driver Rakettkiosken.

Dersom man passerer den lille, gule pølsekiosken på ettermiddagen, er det vanskelig ikke å legge merke til den lange køen med pratsomme turister som strekker seg bortetter Storgata.

PØLSEKØ: Køen til Rakettkiosken strekker seg langt bortetter Storgata. Foto: Siri Therese Lier

– Når ble det sånn?

– Da sesongen startet i oktober, sa det «pang!» og vi tenkte «oi», men da november kom ble det tre ganger så mye å gjøre. Men allerede nå i desember er det mer å gjøre enn i hele november, sier Lier og legger til:

– Og så er det egentlig i februar det bruker å toppe seg, så jeg regner med at vi får en sesong vi aldri har sett maken til.

– Fullstendig galimatias

Da hun tok over Raketten i 2018, sa folk til henne at «hun var gal», «du må selge 75 pølser dagen, og det går jo ikke, skjønner du». Men allerede i 2019, kunne Lier vise dem at hun slett ikke var gal, og siden har det bare gått slag i slag, eller «små eksplosjoner hele veien», som hun selv sier.

Raketten selger rundt 250 pølser per dag – i tillegg til gløgg, kakao og pils.

– Det er godt besøkt på sommeren også, men ikke som nå. Nå er det fullstendig galimatias. Og det virker som at turistene syns det er sosialt og fint å stå i kø. Her en dag var det en kar som hadde stått lenge i kø, og da han kom fram spurte han «hva er det dere selger her egentlig?», sier Lier og ler.

Raketten har gått fra å være én ansatt til å bli seks stykker.

– Noen dager når det er ekstra trykk, slik som hver dag er nå, står vi to stykker inne i kiosken for å klare å selge unna, sier Lier.

– To stykker inne i den lille saka der?

– Ja, og det går som det må gå når man er gode venner, nemlig helt fint. Det er ingen blåøyer eller sure miner der.

Hvor er veien til Svalbard?

CNN skriver i tillegg i artikkelen at i Tromsø «er det små juleboder som popper opp overalt».

– Artikkelen er nok basert på i fjor, Tromsø har vært i søkelyset i flere år. Men Rakettkiosken har mye mer plass nå enn vi hadde i fjor, med større publikumsareal, så det er jo flaks nå som vi er nevnt i CNN, sier Lier.

– Hvordan har dere klart å bli så populære?

– Si dét! Vi er hyggelige folk som tar oss tid til å prate med folk når det er tid til det. Vi gir turister lokale innblikk i hvordan ting fungerer her, og forteller om alt fra Margit Løkke som startet kiosken til hva man kan finne på i Tromsø, sier Lier.

Folk lurer på de rareste ting, forteller hun, alt fra skattelovgivning til hvor det er best å bade.

– Vi blir som en turistinfo, en slags portal inn til Tromsø. Men det er ikke alt vi kan svare på. Her en dag kom det en kar og lurte på hvilken vei han skulle gå for å komme til Svalbard. Da visste jeg ikke hvor jeg skulle peke, sier Lier.

På hotelltoppen

Turistene strømmer virkelig til Tromsø for tiden. Nye tall fra Benchmarking Alliance viser at Tromsø hadde det høyeste belegget på hotellrom i hele Norge i november.

Forrige måned var det 80,5 prosent belegg på hotellrom i Tromsø, mens Haugesund, Oslo og Trondheim hadde rundt 70 prosent belegg. I Stavanger og Bodø var hotellrombelegget på rundt 65 prosent, mens Bergen hadde 61 prosent.

Den samme undersøkelsen viser også at de dyreste prisene på hotellrom finner man i Tromsø. I november kostet et hotellrom i Tromsø i snitt 1.602 kroner, mens det i Oslo, som var nest dyreste hotellby, kostet 1.346 kroner.