– Vi skulle på Krav maga i Fløyahallen, og hadde valgt å kjøre Tverrforbindelsen for å komme oss dit. Så vi skravlet og pratet mens vi kjørte, og vipps var vi ute i en stor vanndam, forteller Kristina Aikio.

Hun var passasjer i den lille Mitsubishi Colten, som etter mandagens uvær har gått viralt, både på VG og gjennom TikTok. Bare etter noen dager har videoene fått flere hundre tusen visninger, og over hele Norge har man blitt kjent med den lille Colten.

Sjåføren selv ønsker ikke å stå fram med navn og bilde, men synes det hele er artig, selv om bilen nå må repareres. Det synes også Aikio.

– Å herlighet, det er jo oss, utbryter hun når hun får se videoen for første gang.

– Det er jo artig at bilen har gått så viralt, selv om han stakkars sjåføren nok kjenner litt mer på det enn jeg gjør. Jeg irriterte meg jo bare litt fordi vi gikk glipp av treningen vår, forteller Aikio og ler godt.

RAKK IKKE TRENINGEN: Kristina Aikio forteller at de naturlig nok ikke rakk Krav maga-timen sin, men at de gjorde opp for det med å trene dagen derpå. Foto: Privat

Helt død

Det siste Aikio rakk å gjøre før motor møtte isvann, var å komme med det man kan kalle for «the famous last words».

– Det var veldig mye vann der, og jeg har aldri opplevd den mengden der før. Det sa jeg også rett før vi kjørte ut i dammen; «Oi, jeg har aldri sett så mye vann her før». Så kjørte vi uti, og der stoppet jammen bilen.

Vann skal ha kommet over panseret, og deretter havnet rett inn i motoren. Og det var nok til å ta livet av den little japanske bilen.

Etter noen tapre forsøk på å starte bilen igjen, måtte de etter hvert erkjenne nederlaget. Da begynte jobben med å finne noen som kunne berge dem. Det skulle vise seg å ikke være enkelt det heller.

Se video fra en av de forbipasserende bilistene her:

Lang ventetid

– Vi begynte begge å ringe rundt til de forskjellige bergingsselskapene, for å finne noen som kunne komme å redde oss. Viking var de første som svarte, men da kom vi til noen som satt på et kontor nede i Oslo. Der fikk vi en betalingslenke, og ble forklart at når vi hadde betalt så skulle det komme noen å hjelpe oss, med to timer som minste ventetid.

De synes begge det var mye å betale og lenge å vente, og mens de satt fast og vurderte mulighetene sine, bestemte de seg for å ringe politiet.

– Vi ville egentlig bare si i at vi satt fast der. Det er jo ganske mye trafikk langs veien, og vi sto jo midt i det. Trafikk, buss og alt mulig annet kjører forbi, så det var kanskje ikke så lurt å stå der. Vi ga også beskjed om at vi hadde ringt Viking, men at de hadde lang ventetid.

Aikio regner med at de ble sittende i bilen i vanndammen i omtrent halvannen time, før de fikk hjelp fra uventet hold.

Redningsmenn

Etter å ha sett bil etter bil passere, kom det plutselig et rapp på vinduet. Der sto det en politibetjent med en lang stav, som lurte på om de trengte hjelp.

– Der sto det tre betjenter, som hadde møtt opp med en stor bil for å berge oss. De fikk slept oss ut av vannet og bort til Jekta.

At politiet tok seg tid til å berge dem, midt i mildværskaoset som preget hele byen mandag, setter Aikio stor pris på.

– Det var veldig flott at de kunne komme å hjelpe oss, at de kom og gjorde en sånn ting. Fordi det begynte å bli ganske kaldt der ute etter hvert, forteller hun og ler.

Uvanlig dag

Marius Nilsen, politibetjenten som berget de to vennene, forteller at mandagen var en dag helt utenom det vanlige.

– Jeg tror vi måtte slepe tre biler ut av vanndammer den vakta, og det ble nok mer bilberging enn politiarbeid den dagen, forteller han og ler.

Han synes det er fint å høre at det gikk bra med passasjerene i Colten, og at de satte pris på hjelpen de fikk.

– Å få en positiv anerkjennelse for jobben vi gjør gir oss motivasjon. Så det er alltid godt med gladnyheter og anerkjennelse.

Men den gode gjerningen kom med en pris, som Nilsen antakeligvis fikk kjenne på resten av vakta.

– Jeg ble kjempevåt på føttene, fordi jeg sto i vann opp til knærne der ute i Giæverbukta. Så arbeidsskoene har stått noen dager til tørk nå, sier betjenten og ler godt.