Eide Handel er et meget populært mål for handlelystne Tromsø-væringer, og kan i tillegg vise til at kunder kommer tilreisende fra et stort omland.
De siste årene har veksten i omsetning vært så stor at det – bokstavelig talt – er bul på veggene, og det er stort behov for utvidelse.
Vil fordoble
Dagens butikklokaler er på vel 2.500 kvadratmeter – og allerede i 2020 uttalte eier Bård Pettersen til iTromsø at man hadde vokst ut av lokalene.
Siden den tid har Eide Handel jobbet tett sammen med arkitektfirmaet AT Arkitektur for å få fortgang i planene på nybutikken som skal reises.
Arealet på den nye butikken, samt produksjonslokaler og kafé vil være omtrent dobbelt så store som i dag, sier Pettersen. Dessuten må utearealet utvides i flere retninger.
Avhengig av bilbårne kunder
– Vi er jo avhengig av at folk tar bilen hit for å handle, så vi vil øke antall parkeringsplasser fra dagens cirka 70 til noe over 150. Men vi vil også gjøre det enklere og tryggere å bruke buss, gange og sykkel for å komme seg hit, sier Pettersen.
For å kunne få på plass alle tiltakene man ønsker er det søkt om å få endre reguleringsformålet for området rundt den planlagte butikken.
– Vi er nødt til å lage en ny reguleringsplan for området, og det har vi holdt på med de siste årene. Vi er i rute og vi har en veldig god dialog med kommunen, forteller Pettersen til iTromsø.
Søkt om reguleringsendring
Ny reguleringsplan utvider arealer bak dagens butikk, samt arealer mot dagens parkeringsplass og bussholdeplassen nordvest for butikken.
Torstein Piltingsrud er arkitekt hos AT arkitektur.
– Den nye butikken skal stå der dagens butikk står, men vi ønsker å utvide arealene rundt butikken for å få på plass nødvendig infrastruktur, sier han til iTromsø.
Utvidelsen skal blant annet gi plass til flere parkeringsplasser, men skal også bedre forholdene for gående og syklende, samt avkjørsel fra butikken til hovedveiene som passerer like ved.
Mer trafikksikre veier
– Vi har også planer om å gjøre gangveien fra bussholdeplassen mer trafikksikker ved at vi flytter vareleveringen til sørenden av bygget og legge inngangen til butikken nærmere bussholdeplassen, sier Piltingsrud.
Både Pettersen og Piltingsrud håper at reguleringsplanarbeidet skal gå smidig, og begge forteller at dialogen både med kommune og fylkeskommune (som har ansvar for trafikkavviklingen i området) er positiv.
Derfor håper de på å kunne komme i gang med det fysiske arbeidet allerede i år – selv om reguleringsplanen først skal behandles ferdig i kommunen.
Vil jobbe parallelt
– Loven åpner for parallell behandling av reguleringsplanen og byggesaken, og vi har en dialog med kommunen om dette, sier Piltingsrud.
– Normalt tar jo en reguleringsendring mellom tre og fem år å få godkjent, men vi tror at vi kan få fortgang i arbeidet ved å gjøre det på denne måten, sier Pettersen.