Det er ikke tilfeldig at den nye rekrutteringsfilmen slippes i desember, skal man tro rådgiver Kjetil Undseth ved avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt ved UiT.

– Vi har sjekket premièreprogrammet og har håp om knallgode kinotall, blant annet på grunn av premièren på Hobbiten. Desember er en stor kinomåned, sier Undseth til uit.no.

Han viser til at det i universitetets målgruppe – ungdom mellom 15 og 20 år – fortsatt er mange som går på kino. Målet er at disse skal bli oppmerksomme på verdens nordligste universitet.

- Vi vet at det er begrenset kjennskap til UiT nasjonalt, sier rådgiveren til nettstedet.

Ifølge UiT vil den nye reklamefilmen trolig nå nærmere en halv million kinogjengere før året er omme.

Filmen ”Hobbiten: Femhærerslaget”, som utgjør siste del i Hobbiten-trilogien til Peter Jackson, har for øvrig norgespremière i Tromsø 10. desember.

Martin Freeman i "Hobbiten: Femhærerslaget" - som har norgespremière 10. desember.