Og før noen går i harnisk så la meg klargjøre at det er ikke Tromsøs status som «Nordens Paris» vi snakker om, men maleriet Synvis Glinn Nordin malte til Tromsøs 200-årsjubileum i 1994.

– Vanligvis maler jeg motiver fra den tida da jeg selv vokste opp, så dette er nok det lengste jeg har gått bakover i byhistorien, sier Nordin til iTromsø.

Hotel, ikke Cafe

Bildet hans beskriver lobbyen på Hotel Norden i Storgata 58.

– Mange kommenterer at jeg må ha tatt feil da Cafe Norden ikke lå ovenfor Kirkeparken, men dette er Hotel Norden som Bolette Øien drev, ikke kafeen i Storgata 97. Denne utsikta stemmer, sier maleren skråsikkert.

Men det er ikke bare utsikta man kan henge seg opp i. I lobbyen ligger symbolismen lagvis, slik den gjerne gjør i et Synvis-bilde.

– Jeg tror nok ikke at det var så fint inne i hotellet, men der har jeg tatt meg litt kunstnerisk frihet.

Det gode selskap

Tittende inn vinduet finner du en som ikke tatt opp i byens gode selskap.

– Det er en russeskipper med det karakteristiske hodeplagget de brukte. Uten russerne hadde vi ikke overlevd i Nord-Norge!

Innendørs finner vi til og med Hamsun som er tatt inn i varmen. Synvis syntes det var naturlig å ta med ham siden det var i Tromsø han debuterte med romanen «Den Gaadefulde En Kjærligheds-historie fra Nordland» i 1877.

På bildet ser vi ham i konversasjon med et av maleriets hovedmotiver.

Nordens Paris

– Kvinnen han snakker med har på seg en kjole fra 1850-tallet. Det var jo slike franske moter som ga oss tittelen «Nordens Paris». Det var aldri utelivet her i byen som var opphavet til navnet. slik mange tror.

Ved siden av henne står det en liten anakronisme: en kvinne i Tromsøbunaden, et klesplagg Nordin har lite til overs for.

– Hun ser jo ut som ei serveringsdame og er med på bildet for å vise kontrasten mellom motene, forklarer kunstneren.

Kjellerboden

Men hva gjør så dette bildet i Oslo? Nærmere bestemt i en kjellerbod hos kunstsamleren Øystein Nordang? Det spekulerer også Nordang på.

– Det er jo absurd at dette bildet skal stå hos meg! Det burde være i Tromsø til glede for tromsøværingene, sier Nordang til iTromsø.

Siden han oppdaget Nordins kunst har han kjøpt flere av kunstnerens verker.

– Det første som slo meg var den naivistiske tilnærmingen hans. Naivismen har hatt få gode utøvere i Norge, mens Synvis' malerier er så absolutt i verdensklasse med sitt særpreg. Det er jo litt rart at denne tromsøkunstneren skulle få en sunnmøring som sin første sponsor. Det kan være noe å tenke på for tromsøværingene, sier kunstsamleren.

Til høsten skal «Nordens Paris» nordover til Tromsø igjen som en del av Synvis-utstillinga på The Edge.