Tromsøkvinnen tar bussen fra og til hjemmet i Eidkjosen flere ganger i uken. Da hun for ti år siden ble uføretrygdet, dokumenterte hun det og fikk utlevert kortet fra daværende Tromsbuss. Siden har hun fått halv pris.

Kunne ikke dokumentere

– På vei til sentrum tirsdag formiddag, kom en kvinnelig billettkontrollør og ba meg fremvise gyldig billett. Da viste jeg kortet – noe hun raskt og bryskt avviste. Hun insinuerte sågar at det kunne jeg ha kjøpt og ba meg vise ytterligere dokumentasjon på min uførhet.

Venche Berglund forteller at hun både ble paff og svært overrasket. Derfor betalte hun boten på 750 kroner.

Ifølge 63-åringen var hele episoden svært nedverdigende.

– Det var direkte pinlig å måtte forklare hva som var årsaken til at jeg reiste med honnørbillett. For å unngå for mye oppmerksomhet – fordi alle andre fikk med seg hva som skjedde – valgte jeg å få saken ut av verden.

Angrer bittert

I ettertid innrømmer Berglund at hun angrer på betalingen. Hun skulle heller tatt fighten med busselskapet.

– Det er greit å kontrollere at passasjerene har betalt. Men den oppførselen som kvinnemennesket viste, hører ingen steder hjemme. Hun stemplet meg som en kjeltring – verken mer eller mindre.

– Da jeg spurte om ikke honnørkortet var bevis nok, ble jeg avvist med en ny, frekk kommentar: «Gå på nett. Der står det at du skal ha med dokumentasjon på at du har krav på rabattert billett», var beskjeden jeg fikk.

Venche Berglund, som ikke var klar over det, har sjekket nettsiden til Troms Fylkestrafikk. Der står det at dokumentasjon kreves.

Hvorfor fikk jeg kortet?

– Det er her jeg mener kontrolløren ikke viser smidighet. Hvordan tror vedkommende at jeg fikk kortet? Jeg dokumenterte jo alt for ti år siden, sier Venche Berglund lettere oppgitt.

Nå advarer hun andre som reiser med honnørbillett:

– Ha dokumentasjon med. I motsatt fall kan det vanke både ubehageligheter og en feit bot.

Refundert

Driftssjef Magnar Nilssen i Nobina sier at kontrollørene har sitt regelverk å gå ut fra. Når ting ikke kan dokumenteres, vanker det bot.

– Men i dette tilfellet tror jeg ting ordner seg. Jeg vil oppfordre Berglund til å oppsøke vårt trafikkontor og legge fram saken. Da tror jeg pengene blir refundert, sier Nilsen.