BREIVIKA: Andreas Danielsen falt stygt på utestedet Compagniet. Han ble så stygt skadd, at det for de andre gjestene ikke var noen tvil om at hadde behov for legehjelp. Marit Solhaug reagerte umiddelbart.

– Det så veldig stygt ut. Andreas landet på hodet midt i trappa og rullet ned. Det var mye blod og han var ikke ved bevissthet da vi kom til han. Vi var usikre på om han hadde slått hodet eller nakken og klarte ikke se hvor alt blodet kom fra. Derfor ringte vi etter ambulanse, forteller Solhaug.

Ingen ledige ambulanser

Hos 113-sentralen fikk hun imidlertid beskjed om at det ikke var noen ledige ambulanser å oppdrive.

– Hun på sentralen forklarte at hun skulle kontakte Din Taxi, men det må ha skjedd en misforståelse rundt dette. Det ble nemlig ikke gjort.

Solhaug forteller at hun kontaktet Tromsø Taxi og forklarte situasjonen.

– Jeg fikk beskjed om at vi måtte stille oss i taxikø. Jeg ga opp, og ringte tilbake til 113-sentralen. Da fikk vi endelig beskjed om at en bil fra Din Taxi var på vei, forteller Solhaug.

Brudd i armen

Hun anslår at det tok rundt 45 minutter før Danielsen kom seg til legevakta.

Heldigvis hadde ikke 32-åringen pådratt seg verken hode- eller nakkeskader. Han fikk et stygt brudd i venstre arm, et blått øye og ble forslått på hele venstresiden av kroppen.

Danielsen ble grundig undersøkt og fikk gipset armen på søndag. Mandag morgen var han tilbake på sykehuset for å bli operert. Selv synes han uhellet er litt pinlig.

– Jeg var nok litt brisen, men jeg var langt fra full, understreker han.

– Forsto ikke alvoret

Danielsen kjørte selv for Tromsø Taxi fram til slutten av forrige uke. Han tror ikke taxisentralen forsto alvoret da de ba Solhaug og Danielsen om å stille seg i taxikø.

– De kan ikke ha forstått alvoret i situasjonen, for de har selvsagt masse biler i sentrum. Jeg synes det er hakket verre at sykehuset ikke har nok ambulanser. Jeg må også få si at jeg er utrolig takknemlig overfor alle som hjalp meg på stedet og hun som ble med meg på legevakta. De kjente meg ikke fra før av og viste stor omsorg.

Også Solhaug er svært kritisk til 113-sentralen.

– At det ikke var en eneste ambulanse å oppdrive, var veldig spesielt. At Andreas ikke ble hardere skadd er jo bare flaks, sier hun.

Må prioritere

Leder for ambulansetjenesten på UNN, Eirik Skurdal, overlater til pressevakt Marit Einejord å uttale seg om saken.

Hun ønsker ikke å konkretisere hvor mange ambulanse sykehuset har tilgjengelig i helgene.

– På et generelt grunnlag kan jeg si at når noen ringer 113-sentralen, er det alltid helsepersonell som svarer. De foretar en medisinsk vurdering av situasjonen, vurderer hastegraden og prioriterer deretter.

Blir stressende

Einejord skjønner at utenforstående føler stress og blir urolige i slike situasjoner. Derfor er det riktig å gi gode opplysninger på telefon – ikke minst hvilken helsesituasjon den skadde befinner seg i.

Direktør i Tromsø Taxi, Bjørn Føre, sier at han er orientert om den konkrete hendelsen:

– Vi er ikke pliktig til å stille med taxi når noen er skadet og må til lege. I det aktuelle tidsrommet medhjelperne ringte oss, hadde vi ingen ledige biler. Da er det naturlig å oppsøke en holdeplass – ettersom sentralen ikke kan dirigere en taxi til et skadested, sier Bjørn Føre.