Etter et salg på 1,4 millioner biler på verdensbasis, har Ford tatt Edge til våre breddegrader. Til nå har Kuga vært salgsobjektet i SUV-klassen. Men Edge strekker seg enda lenger og har flere premiummerker på listen over konkurrenter. I tillegg til størrelsen, er Edge prismessig godt under de nevnte modellene.

Ruver godt

Ford Edge ruver godt i terrenget og det oser amerikaner på lang avstand. Som eksempel kan nevnes at den er 15–18 centimeter lenger enn nevnte XC60, Q5 og X3 og hele 28 centimeter større enn lillebror Kuga. Dermed blir de innvendige målene deretter – i tillegg til at bagasjerommet har plass til det meste.

LES OGSÅ: Dette er de mest populære bilene i Tromsø (for abonnenter)

Her på berget leveres Edge med manuell 6-trinns kasse og 180 dieselhester og ytterligere 30 hester når du velger automat. Vi kjørte sistnevnte med utstyrspakke Titanium. Men på Skattøra står også en sportsutgave som for et dusin «lapper» ekstra, ender opp som prikken over i-en.

Støydemping

Det neste som slår meg, er hvor lite støy som er i kupeen. Det skyldes den aktive støydempingen – mikrofoner som samler opp «ulyder» fra motor, dekk og vind. Doble, laminerte vindu gjør også sitt. I sum betyr det at du kan føre en normal samtale med passasjerene og høre på favorittmusikken uten sjenerende støy fra omgivelsene.

Jeg vil også trekke fram utstyret Edge har på standardlisten. Også det er et fortrinn sammenlignet med konkurrentene.

USA er ikke Europa

Selv om Ford trekker fram at Edge ble en kjempehit i USA fra første dag, er ikke det ensbetydende med at det europeiske markedet reagerer på samme måte.

Men de mange plusselementene vil utvilsomt hjelpe til å nå salgsmålet på 800-1.000 biler det første året. Modellen er ypperlig for langturer og – størrelsen til tross – også grei å håndtere i bybildet.

Nesten to tonn

Og så nevner jeg automatkassen som er presis. Men selv med sportsgiret i bruk, innbyr ikke det til de store aha-opplevelsene. 6-trinnskassen fungerer likevel greit og gir deg den kjøreopplevelsen du forventer i en bil med egenvekt på nesten to tonn.

Konklusjon

Ford Edge er blitt en designmessig fin bil hvor størrelsen og de spesielle detaljene får den til å fremstå som maskulin. Det til tross for at den er bygget på samme plattform som Mondeo og S-Max. 20 centimeter bakkeklaring er også der – i tillegg til et automatisk firehjulssystem som fordeler kraften etter behov. Ikke minst på gjørmete traktorveier.