Det sier Arbeiderpartiets gruppeleder Brage Larsen Sollund.
Han sier at det vil være svært uheldig om ikke forslaget om bompenger blir vedtatt – og forhandlingene med staten om bymiljøavtale går i stå.
– Da vil vi fortsette å lese i avisa om busser som aldri kommer, om folk som sliter med usikre og farlige skoleveier – og om flere og flere bilkøer, sier Sollund.
Må endre loven for å kunne bruke drivstoffavgiften
Tydelige statlige føringer
Han mener at kommunen og Tromsøs bilister ikke har penger nok til å betale alle nødvendige investeringskostnader for å ta unna den forventede befolkningsveksten.
– En videreføring av drivstoffavgiften svarer ikke til statens krav. Regnestykket vil ikke gå opp, sier han.
Ifølge ham er bymiljøavtalene med staten den eneste realistiske løsningen på Tromsøs voksende trafikkproblemer.
– Det er et veldig sjenerøst spleiselag der staten tar opp mot 50 prosent av regningen, sier han.
– Pengene kun en del av pakken
Bodø får langt mindre
Han viser til at Bodø – som har bompengeløsning – kun får 20 prosents statlig støtte. Resten må bilistene betale.
Ifølge ham vil det være katastrofalt om man lar en slik sjanse gå fra seg.
– Det har tidligere vært stor politisk enighet om at man skal gå i forhandlinger med staten om en 50-prosentsdekning, sier han.
Opposisjonspolitikere: - Endring av veiloven er unødvendig
Ingen tro på todelt system
Høyres forslag om både å ha bompenger og drivstoffavgift mener han er urealistisk.
– Det vil dessuten være urettferdig. Skal man først betale fire-fem kroner i drivstoffavgift – og så betale bompenger, det er en dårlig løsning, sier Sollund.