– Det finnes tid for å krige, en tid for å tape og en tid for å vinne. Tromsø har historie som omkampens by. Den trenden bryter vi nå, med et felles forpliktende forlik om bompenger, sier ordfører Kristin Røymo (Ap) under åpningen av pressekonferansen, hvor gruppelederne la fram bompengeforliket.

– Det eneste som er sikkert er at politisk ledelse med all sannsynlighet vil endre seg på rådhuset. Derfor er det viktig å ha en tverrpolitisk enighet om en så stor sak, som kan gjelde også når det politiske flertallet i kommunen endrer seg, sier Røymo.

Konstruktive samtaler

Høyres gruppeleder Erlend Svardal Bøe er fornøyd med avtalen.

–Vi har hatt konstruktive samtaler og forhandlinger med de andre parteine. Tromsø trenger store forbedringer når det kommer til vei. Gjør vi ikke det nå, må vi ta konsekvente senere.

– Forhandlingene har ført til at vi får en bedre og billigere pakke for Tromsøs befolkning, sier han.

Dette er hovedpunktene i avtalen:

• Man har redusert bompassering fra 15 til 10 kroner utenfor rushtid.

• Rushtidstakst vil fremdeles være 30 kroner.

• Politikerne fjerner en sone på Tromsøya.

• Taket for antall passeringer reduseres fra 100 til 80.

• Det planlagte kollektivfeltet på Kvaløya utvides til å gå helt til Eidkjosen.

• Sone 1 deles ikke opp, med mindre ny teknologi gjør det økonomisk gjennomførbart.

Rettferdighet

FORLIK: Sandra Borch (Sp), Eirik Mikkelsen (KrF), Ingrid Marie Kielland (SV), Erlend Svardal Bøe (H), Kristin Røymo (Ap), Jens Ingvald Olsen (Rødt), Jonas Stein (V) Barbara Vögele (MDG) og Brage Larsen Sollund (Ap) under pressekonferansen. Foto: Ronald Johansen / iTromsø

Flere politikere har kritisert de ulike bompengesonene for å være urettferdig. I forliket fjerner politikerne sone fem, men sone en, som består av sentrum og store deler av sørøya, består.

– Flere Høyre-politikere har kritisert soneinndeling for å være urettferdig. Er dette en urettferdig avtale?

– Sone en har noen utfordringer når det kommer til rettferdighet. Likevel blir det lavere takst på bompasseringene utenfor rushtid, og et lavere tak for antall bompasseringer. I tillegg har vi sagt i at avtalen på åtte milliarder, så skal 1,3 milliarder mindre finansieres gjennom bompengeinndekning enn hva som ble foreslått. Resten skal dekkes av kommune, fylkeskommune og staten, sier Bøe.

– Det ville økt legitimiteten av bompengeinnføringen om sørøya bidro mer. Likevel er det for dyrt med enda en bomstasjon i dag, sier Bøe.

Vil gå i minus

– Det lar seg ikke praktisk gjennomføre å innføre en ny sone på sørøya i dag. Da må man stenge flere veier, og bommen vil få altfor få passering til at det blir lønnsomt å ha en bom der, med tanke på driftskostnader. Får vi derimot ny teknologi om ti år, som gjør det rimeligere og enklere med bommer, så vil vi se på muligheten for å finjustere sonene, sier Stein.

Røykeloven

Mens både Sandra Borch (Sp) og Bøe (H) understreket at det ikke var noe særlig å innføre nye avgifter, men nødvendig, hadde SVs pipe en annen tone.

– Dere husker alle røykeloven. Den var ikke populær når den ble innført, men nå ville ingen vært foruten. Å betale bompenger skal bli like populært som røykeloven er i dag, sier SVs gruppeleder Ingrid Marie Kielland, før hun fortsetter:

– Folk vil umiddelbart merke at det blir mindre kø, bedre kollektivløsninger og mer motivasjon for å velge sykkel og gange.