Advokat Roar Bårdlund er forbannet på klientens vegne. Han mener at saken kunne vært ordnet på en helt annen måte. Men i iveren etter å få inn sine gebyr, kjører Bonord en inkassosak som i ytterste konsekvens kan ende med et tvangssalg.

Profittjag

– Min klient hadde trang økonomi i vinter og kunne ikke betale fellesutgiftene i to måneder – til sammen 2.428 kroner. Dermed igangsatte sameiets forretningsfører prosessen for å drive inn pengene. Samtidig startet profittjaget – noe som gir Bonord 7.000 kroner i gebyr.

Umenneskelig

Tromsøadvokaten mener at her burde noen vist menneskelige trekk og gått i dialog med kvinnen.

– Det bør ringe noen bjeller i Bonord-systemet når kvinnen, som har en mindreårig datter, har gjort opp for seg både før og etter, men ikke betaler ved to anledninger. I stedet kobles BBL Inkasso og BBL Finans inn for å inndrive pengene, konstaterer Bårdlund som mener Bonord er blitt for stor og kynisk.

Reiser tvil

Han presiserer at sameiet har en såkalt legalpant og at de uansett får pengene sine.

– Min klient påstår i tillegg at hun ikke har fått varsel om at prosessen med tvangssalg starter. Det skal hun etter loven ha. Og etter det jeg har skjønt, kan ikke Bonord dokumentere at varselet er sendt. I så fall er hele prosessen i strid med lovverket, konstaterer Roar Bårdlund.

LØSNING: Bonord-direktør Svein Dalsbø sier at han vil jobbe for en minnelig løsning.

Normal prosess

Administrerende direktør i Bonord, Svein Dalsbø, sier at han kjenner saken så vidt.

– Det er riktig at vi er forretningsfører for det aktuelle sameiet. Men alle krav går via vårt selskap i Bodø. Og det skjer automatisk etter en viss tid.

– I dette konkrete tilfellet burde kanskje noen – vi eller eieren av leiligheten – ha tatt en telefon eller på annen måte forsøkt å få forholdet belyst.

Kan diskutere saken

– Derfor skal jeg gjøre mitt til at dialog oppstår og at vi får ordnet dette på en minnelig løsning.

– Når det gjelder påstanden om at vi driver profittjag, vil jeg avvise det. Det er strenge regler forbundet med et tvangssalg og de følger vi, presiserer Svein Dalsbø.

LØSNING: Bonord-direktør Svein Dalsbø sier at han vil jobbe for en minnelig løsning. Foto: Rune Stoltz Bertinussen