Fredag meldte NRK om kreftpasienter ved Radiumhospitalet i Oslo som måtte vente i opp til syv timer for å få taxi. Årsaken er, ifølge sjåfører NRK har snakket med, at betalingen ikke er god nok.

Problemene skal ha startet etter at Oslo universitetssykehus inngikk en ny avtale med Norgestaxi og Christiania Taxi i september, og lignende problemer skal også ha oppstått blant annet i Bergen.

Mange timers ventetid ved UNN

Bjørg Indreberg er en av dem som har opplevd lignende tilstander og problemer, med lang ventetid også i Tromsø.

Hun har selv benyttet tilbudet med pasienttransport, og har vært i kontakt med flere andre brukere som opplever det samme. Hun hevder at problemet har oppstått etter at Din Taxi vant anbudet på pasientreiser via UNN.

– Jeg legger meg ikke opp i hvem som vinner anbud, men blir irritert når pasienter ved eksempelvis Tromsdalen legesenter må vente en hel time før taxien kommer, sier Indreberg.

PASIENTREISENDE: Bjørg Indreberg sier hun har opplevd unødvendig mye ventetid med pasientreiser, og mener Din Taxi ikke oppfyller avtalen med UNN.

Pasienten hun viser til skulle da opp til Turistvegen, en tur på om lag 1,5 kilometer. Da hun spurte en taxisjåfør om årsaken, skal vedkommende ifølge Indreberg ha oppgitt at så korte turer blir nedprioritert av sjåførene da de ikke gir nok penger i kassa.

– Jeg kjenner også pasienter fra distriktet, som skal ha måttet vente på transport i altfor mange timer ved UNN. Deretter har de blitt sendt Troms rundt før de kom hjem, sier Indreberg.

Hun forteller at hun har gitt opp å bestille taxi gjennom pasientreiser, og ringer heller etter annen transport. Hun har også selv kjørt andre pasienter hjem.

– Jeg synes jo synd på dem. Jeg synes det er forkastelig av Din Taxi å få anbudet, men ikke klare å ivareta det. Det går til slutt ut over pasientene, sier hun, og legger til at dette ifølge hennes mening er en sak som primært handler om Din Taxi-administrasjonen og deres sjåfører.

Kvalitetssikrer løpende

Seksjonsleder ved pasienttransporten på UNN, Bernt Nerberg, oppfordrer pasienter som opplever slike episoder til å ta kontakt med pasientreiseordningen.

– Vi kvalitetssikrer tjenesten underveis, så det er viktig for oss å få tilbakemeldinger.

Han forteller at Helse Nord har en reisepolicy for pasienter som av medisinske årsaker må ha tilrettelagt transport.

– Pasienter som skal reise innad i Tromsø kan få inntil 45 minutter med ventetid, i samsvar med Helse Nords reisepolicy, mens de som skal enda lenger (reise over 45 minutter) kan få 2–3 timer. Ikke alle er kjent med dette, sier han.

Han opplyser også at pasienttransporten ved UNN har faste kjøretider ut fra sykehuset i Breivika hver hele og halve time under vanlig kontortid.

– Det har vært en håndfull hendelser den siste måneden der det har vært forsinkelser på grunn av at taxien ikke kom i tide, forteller Nerberg, og legger til:

– Vær, vind og kapasitet har vært årsaker, men det har også vært forsinkelser som har vært sjåførens ansvar.

– Medfører ikke riktighet

Driftsleder ved Din Taxi, Stine Stangeland Haldorsen, forteller at påstandene ikke medfører riktighet, og at ingen avvik er registrert.

– Får vi inn bestillinger, går turen ut i løpet av et par minutter, sier hun, men legger til:

– Det kan være at vi har fått bestillinger som ikke har gått gjennom.