Tirsdag var representanter for fylkeskommunen, Tromsø kommune, veivesenet og pressen invitert på en prøverunde langs traseen til rute 33 og 34.

– Det er langsmed denne ruta som bussen hovedsakelig vil kjøre i løpet av prøveperioden, forteller fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo.

STRANDVEIEN: Leddbussen kjørte traseen til rute 33 og 34 – her er man på tur nordover Strandveien ved Hålogaland Teater. Foto: Christer Pedersen

Tester med passasjerer

Tirsdagens busstur gikk nordover langs Stakkevollveien, opp Tverrforbindelsen, inn i UiT- og UNN-området og sørover langs Kvaløyveien til Sydspissen – før man snudde nordover igjen langs Strandveien.

– Dette er et av de mest problematiske områdene for busstrafikken til vanlig, forteller Magnar Nilssen, driftssjef i Nobina da bussen kjører opp Tverrforbindelsen ved Botanisk hage.

– Her står det ofte andre tunge kjøretøyer og sperrer veien, sier han.

Allerede fra onsdagen vil man ta ombord passasjerer for å teste ut hvordan bussen fungerer i vanlig rutetrafikk.

– Vi vil trolig kjøre bussen parallelt med noen av dagens ruter, sier fylkesråden.

Undersøkelser

Busstesten vil vare cirka en måned, og etter at man er ferdige vil erfaringene bli lagt til grunn for et eventuelt vedtak om å kjøpe slike busser.

– Etter prøveperioden vil vi presentere en rapport der vi både ser på hvordan bussen fungere – og hvordan passasjerene opplever å ta den, sier Kurt Bones, daglig leder i Troms Fylkestrafikk.

Bones sier at man har valgt denne tiden på året til utprøvingen simpelthen fordi man ønsker så realistiske forhold som mulig.

IKKE VANSKELIG: Ifølge bussjåfør Carl Morten Andersen er det ikke veldig store forskjeller på å kjøre leddbuss og vanlige busser. Foto: Christer Pedersen

Vil ha snø og is

– Vi håper på at det skal komme mye snø og dårlige kjøreforhold slik at vi får testet bussen skikkelig, sier han.

Magnar Nilssen, sier at en leddbuss vil kunne brukes i Tromsø dersom traseene blir tilrettelagt for det.

– Det er enkelte bakker og skarpe svinger som vi ikke vil kunne kjøre, men ellers kreves det ikke spesielle tilrettelegginger, sier han.

Ikke stor forskjell for sjåførene

Den nye leddbussen er fire meter lenger enn bussene som trafikkerer Tromsø i dag. Til tross for at de både er lengre og har en "knekk" på midten så er de ikke spesielt annerledes å kjøre, forteller bussjåfør Carl Morten Andersen.

– Du må tenke litt på hvordan du har hekken, og du er nødt til å skjære svingene litt annerledes, men ellers er det meste likt, sier han.

Å rygge den nye bussen er tilnærmet umulig, og det kan være problemer å ta løs i bratte bakker dersom man får stopp på grunn av motorstyrke og veigrep.

PASSASJERER: Leddbussen skal kjøre parallelt med noen ruter i løpet av prøveperioden for å se hvordan publikum opplever bussen.

Flere må stå i bussen

Den største forskjellen for passasjerer vil være at flere må stå i bussen sammenlignet med dagens busser.

Bussene som går i rute i dag tar cirka 100 passasjerer – hvorav omtrent halvparten har sitteplass.

– I de nye bussene er det cirka 50 sitteplasser og 115 ståplasser, sier Ivar B. Prestbakmo.

Dersom det innføres leddbusser i Tromsø vil disse trolig settes inn langs dagens ekspress-traseer, samt den fremtidige metrobuss-traseen.

Tilsvarer 100 biler

– Det vil bety mye for kapasiteten for bussnettet dersom vi innfører leddbusser, sier Prestbakmo.

– En buss som tar 150–160 passasjerer tilsvarer cirka 100 biler, sier han.