Det gamle kostnadsanslaget fra 2013 var på 700 millioner kroner. Ifølge fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp) jobber Statens vegvesen med intern kvalitetssikring av et nytt kostnadsanslag.

– Det får vi oversendt nærmere månedsskiftet. Per i dag har vi bare et foreløpig ikke kvalitetssikret anslag fra veivesenet på 805 millioner kroner. Det er for øvrig slik at det alltid vil være kostnadsoverslag med pluss/minus 10 prosent som grunnlag når det fattes finansieringsvedtak, skriver Prestbakmo i en sms.

Ekstern vurdering

Det betyr at prisen for Langsundforbindelsen kan variere fra 720 som laveste anslag, til 880 millioner kroner som høyeste anslag.

Det var NRK Troms som omtalte dette først.

– Det gjenspeiler i hovedsak pris og kostnadsutviklinga på de fem årene. Når vi har fått der kvalitetssikrede grunnlaget fra Statens vegvesen skal vi ha det ut på en såkalt KS2, som er en ekstern kvalitetssikring før det blir gjenstand for politisk behandling, skriver Prestbakmo.

Mange vedtak

Kvalitetssikring av styringsunderlag samt kostnadsoverslag (KS2) er ekstern kvalitetssikring. Det er krav for alle prosjekt over 750 millioner kroner som skal bompengefinansieres og/eller finansieres med fergeavløsningsmidler.

– En KS2 skal også ut på anbud, det skjer i mars/april. Det forventes da gjennomført fra august/september og det tar fire til fem måneder. Det vil si finansieringspakken kan legges fram for fylkestinget i mars 2019. Deretter skal bompengeproposisjonen til regjering og Stortinget, med forventet behandling høsten 2019.

Deretter gjenstår endelig behandling i fylkestinget. Med et vedtak her kan prosjektet legges ut på anbud, og fylkesråden antyder en byggestart i 2020.

Ventet i 28 år

Karlsøy-ordfører Mona Pedersen (Felleslista) er utålmodig på vegne av kommunens innbygger.

– Vi har ventet i 28 år. Vi hadde håpet på at det kunne jobbes samtidig med noen av prosessene, men det er ikke jeg som styrer prosessen. Men det er forståelig siden det er mye penger det er snakk om, og vi må ikke komme i en situasjon hvor vi får et forklaringsproblem i ettertid, sier Pedersen til iTromsø.

UTÅLMODIG: Karlsøy-ordfører Mona Pedersen foran sundet mellom Ringvassøya og Reinøya der tunnelen er planlagt bygd. Hun hadde gjerne sett at prosessen med kvalitetssikring av kostnadene hadde gått raskere.

– Da betyr vel ikke to år til så mye?

– For mange har det det. Det handler om etablering og planlegging for framtida for folk i kommunen. Vi er optimistiske og tror Langsundforbindelsen blir realisert.