I 2014 startet Vikeby enkeltmannsforetaket Inter Arctic, hvor han på prosjektbasis de siste fire årene har jobbet med film- og fotoproduksjon, samt levert kommunikasjonstjenester.

Sammen med samboeren Reidun Torske Jenssen har han blant annet jobbet tett med The Dale Oen Experience, en stiftelse som jobber med barn og unge, mestring i naturen og miljøbevissthet.

– Vi har hele tiden engasjert oss på miljøfronten, men det holder dessverre ikke bare å jobbe på prosjektbasis når du skal tjene til livets opphold. Vi trengte et totalkonsept. Ideen om å lage en klokkekolleksjon fikk vi etter et arrangement vi gjorde sammen med stiftelsen i februar i fjor, hvor tema var maritim forsøpling og plast i havet. Det satt i gang en del tankeprosesser rundt materialbruk og bærekraftige produkter, sier Vikeby.

Treklokker

Resultatet ble at de bestemte seg for å satse på armbåndsur – av tre.

– Vi prøvde oss først på klokker laget av bare bambus, men det viste seg at kvaliteten raskt ble dårlig. Vi erstattet bambusen med andre typer tre, og etter hvert innså vi at vi var nødt til å bruke mer metall, forteller han.

Paret begynte arbeidet med klokkene i mai i fjor.

– Jeg brukte mye tid på design og forarbeid, så da vi endelig koblet på ingeniører og produksjonsselskap, var det meste allerede gjort, sier 25-åringen.

TREKLOKKER: Vikeby og Jenssen forsøkte først å kun bruke bambus i klokkene, men byttet det etter hvert ut med andre tresorter og metall. Foto: Øivind Vikeby

Lages i Kina

I løpet av det siste året har paret vært i samtaler med over 200 kinesiske bedrifter for å finne den rette klokkeprodusenten. Klokkene lages nemlig i Kina med kvartsurverk fra Sveits.

– Det var hele tiden viktig for oss at kvaliteten er god og at klokkene produseres på en bærekraftig måte.

Tromsø-klokkene har fått navnet Grønn og parets første kolleksjon, som ble lansert mandag, heter Steira.

– Vi håper å finansiere kolleksjonen gjennom folkefinansieringstjenesten Kickstarter. Det er en bedre løsning for oss enn å jakte investorer, da vi kommer oss raskt på markedet og får feedback fra kundene hele veien, forklarer Vikeby.

Ifølge gründeren satser selskapet på sende ut de første klokkene i løpet av mai og juni.

– Tror du interessen blant potensielle kunder er stor nok til å finansiere dem?

– Vi er bare nødt til å satse på det.