Søndag 11. februar lettet småflyet fra Svolvær lufthavn Helle med Einar Halvorsen (63) fra Langhus og onkelen Leif Jarle Stamnes (79) fra Tromsø om bord. De hadde vært på besøk hos venner og familie i Vesterålen, og skulle etter planen returnere til Tromsø.

I stedet styrtet de i døden bare minutter etter at de hadde tatt av. Fra 500 fot mistet plutselig flyet høyde, og sammenstøtet mot vannflaten var så kraftig at de to ble slengt ut av flyet.

Nå jobber både politiet og Statens havarikommisjon med å finne ut hva som forårsaket ulykken.

VRAKET Her løftes hovedvraket opp av sjøen. Foto: Havarikommisjonen

Frykter lang ventetid

– Akkurat nå har etterforskningen stoppet litt opp. I den innledende fasen av etterforskningen tok vi avhør av aktuelle personer som kanskje kunne bidra til å belyse årsaken til ulykken, men så langt kan vi ikke trekke noen konklusjoner. Vi er nødt til å vente på den endelige obduksjonsrapporten og Havarikommisjonen tekniske rapport, sier politistasjonssjef Ketil Finstad-Steira i Svolvær til iTromsø.

Den midlertidige obduksjonsrapporten ga ingen svar på hvorfor flyet styrtet. Politiet venter den endelige rapporten i mai.

– Trolig vil det imidlertid gå lengre tid før vi får den tekniske rapporten. Havarikommisjonen jobber med flere småflyulykker nå, så de er i en presset situasjon. Det kan fort hende at vi ikke får noe fra dem før året er omme, sier Finstad-Steira.

Avdelingsdirektør for luftfart i Havarikommisjonen, Kåre Halvorsen, bekrefter at de i løpet av de siste to årene har hatt uvanlig mye å gjøre. I dag jobber de med i alt 24 ulykker.

– Det har vært en uheldig statistikk i Norge, noe som gir en svært stor arbeidsmengde for oss. Det startet med Turøy-ulykken i april 2016, og har siden den gang utartet, forteller han.

Avdelingen har derfor lyst ut to inspektørstillinger i et forsøk på å komme à jour med undersøkelsene.

HEVES: Her heves vrakdeler fra ulykken i Svolvær.

Vil holde politiet informert

Selv om arbeidsoppgavene er mange, forsikrer Halvorsen at politiet vil holdes fortløpende informert om eventuelle tekniske funn knyttet til dødsulykken i Svolvær.

– Vi vil nok ikke ha en offentlig rapport klar før ved utgangen av 2018, men det tar nok litt kortere tid før vi tar kontakt med politiet. De vil få nødvendig informasjon underveis, slik at de «holdes i loopen».

Halvorsen understreker at samarbeidet mellom politiet og Havarikommisjonen har vært meget godt.

– Når dette er sagt, er det viktig å minne om at havarikommisjonen gjør en sikkerhetsundersøkelse med det formål å forbedre flysikkerheten og skal ikke ta stilling til strafferettslige eller erstatningsmessige forhold. Utover arbeid på ulykkessted og senere tekniske undersøkelser er politiets og havarikommisjonens oppgaver separert. Samtaler som havarikommisjonen foretar deles ikke med politiet, forklarer han.

OMKOM: Einar Halvorsen (63) fra Langhus og hans onkel Leif Jarle Stamnes (79) fra Tromsø omkom i Svolvær-ulykken.

Undersøker instrumenter

Søndag 18. februar ble vraket lokalisert på 73 meters dyp – rundt 350 meter nordøst for flyplassen. Vraket ble hevet og det ble søkt etter ytterligere vrakrester i området.

– Vi har hatt en gjennomgang av vraket og tatt en første titt på enkeltkomponentene. Nå skal vi arbeide videre med det tekniske, samt gå gjennom det litt mer operative rundt flygingen og tilsvarende flyginger generelt. Det innebærer blant annet innhenting av statistikk, gjennomgang av gjeldende regelverk og gjennomgang av samtaler vi har hatt med personer i flyklubben og på flyplassen, sier Halvorsen.

Avdelingsdirektøren opplyser at de planlegger å gjennomføre flere intervjurunder.

– Vi er nødt til å prøve å danne et mer komplett bilde av hva som har skjedd, legger han til.

Ifølge Halvorsen er de fleste vrakdelene fremdeles lagret i Svolvær.

– Men vi har sendt instrumenter til Lillestrøm for grundigere analyse. Hvorvidt det vil gi oss noen svar er altfor tidlig å si.