Planen var at prestisjeskipet, som har en prislapp på 1,4 milliarder kroner, skulle være klart til overtakelse 22. mars. Overtakelsen ble imidlertid utsatt på ubestemt tid da det ble klart at de norske oppdragsgiverne ikke var fornøyd med arbeidet som var gjort i Italia.

Etter å ha forhandlet med Fincantieri i snart en måned, har partene nå kommet til enighet og eierskiftet er et faktum. Polarinstituttet og Havforskningsinstituttet, som henholdsvis eier og drifter skipet, holder igjen 25 millioner euro – nærmere 240 millioner kroner – av kjøpesummen til utbedringsarbeid, og Norge overtar ansvaret for ferdigstillelse av skipet.

Ankom Norge mandag

– Vi ble enige med det italienske verftet Fincantieri om at dette var den mest praktiske løsningen for å få til en rask ferdigstillelse av «Kronprins Haakon», sier prosjektdirektør Tore Nepstad ved Havforskningsinstituttet.

Utbedringsarbeidet skal gjøres ved Vard Langsten på Sunnmøre, hvor skipet i dag ligger.

– Skipet ankom det norske verftet mandag, etter at Italienerne først hadde seilt det til Bremen for å ferdigstille det der, forteller Nepstad.

Det er planlagt ukentlige tokt med «Kronprins Haakon» fra og med juni.

– Vi håper å komme i gang med toktene da, men det blir nok noen forskyvninger i programmet ettersom vi har en del arbeid og tester som fremdeles må gjøre, sier prosjektdirektøren.

UiT Norges arktiske universitet blir den største brukeren, mens Polarinstituttet og Havforskningsinstituttet skal bruke henholdsvis 30 prosent og 20 prosent av den gjenstående tokttiden.

UiT-rektor Anne Husebekk krysser fingrene for at utsettelsene ikke vil påvirke universitetets toktprogram.

– Det vil være dumt hvis vi ikke får gjennomført programmet som planlagt. Vi er nødt til å se nærmere på dette så snart vi vet mer om hvor lang tid det vil ta gjøre skipet klart til bruk, sier hun.

Koblingsfeil og ødelagt utstyr

Nepstad ønsker ikke å gå nærmere inn på hvilke mangler som har blitt oppdaget om bord på det nye forskningsfartøyet.

– Manglene gjelder både stort og smått. Mesteparten dreier seg om detaljarbeid, som manglende merking av kabler og andre smådefekter, men vi har også funnet et par større feil, opplyser imidlertid prosjektleder Øystein Mikelborg ved Norsk Polarinstitutt.

Blant annet er det oppdaget koblingsfeil på hovedmotoren og en ødelagt svinger på et multistrålelodd fra Kongsberg Maritime.

– Svingeren må bestilles og lages på nytt, mens motoren skal skiftes ut i april, sier Mikelborg.

– Det er holdt av 25 millioner euro. Vil ferdigstillelsen koste såpass mye?

– Den summen reflekterer ikke omfanget av arbeidet vi har foran oss. Det handler mer om å sikre seg dersom det skulle dukke opp andre, skjulte feil. Verftet vil få den gjenstående summen når skipet er ferdig, svarer han.