Selskapet Pazzing AS, som har sitt utspring fra UiT, lager en underholdningsplattform som er basert på teknologien augmented reality.

De har hentet elementer fra blant annet escape rooms - et slags mysteriespill der publikum må løse gåter for å komme seg ut av et fysisk rom i løpet av en time - og lagt på teknologi.

I spillet, som skal hete Pazzing, må man fysisk dra til ulike geolokasjoner, der man må løse gåter for å komme seg videre. Da får man opplyst hvor man finner neste gåte.

De krysser altså teknologien med den virkelige verdenen.

Skal teste i mai

I slutten av forrige uke ble det klart at Forskningsrådet spytter inn én million kroner i prosjektet gjennom deres Stud-ent-ordning, som skal brukes til videreutvikling av studenters forretningsidé.

De er allerede godt i gang med utviklingen, og nærmer seg den første store testingen av spillet, som skal skje i mai og juni.

– Dette er jo en veldig god idé, sier daglig leder i selskapet, Martin Mathisen (24).

De er to ansatte i selskapet i Tromsø, som jobber med prosjektet på fulltid. I tillegg er de to stykk i Oslo. Bakgrunnen deres er fra informatikk, økonomi og samfunnsplanlegging.

Tenker stort

De starter med å ta for seg konkrete geolokasjoner i Tromsø, men har store planer om å utvide - først til andre store norske byer, så muligens på verdensbasis.

– Siden hovedutviklinga skjer i Tromsø, er dette en naturlig start for oss. Planen er å teste det raskt i andre byer i Norge også, da vi bruker Norge som testmarked. Om vi klarer å lage noe som fenger her, må vi finne ut av hvordan vi kan eksportere det til utlandet, sier Mathisen.

Han vil ikke spekulere i mulig kommersiell suksess.

– Det er vanskelig. Vi fokuserer på å lage noe som er spennende, som har god underholdningsverdi, sier den unge gründeren.

13 prosjekter får penger

Pengene de får fra Forskningsrådet skal brukes til utvikling, utstyr, servere og promotering.

Forskningsrådets Stud-ent-ordning kan gi studenter med nylig avlagt mastergrad inntil én million kroner, som skal brukes til å videreutvikle deres forretningsidé.

Totalt har det kommet inn 52 søknader til Forskningsrådet. Disse kommer fra 13 ulike universiteter og høgskoler. 13 prosjekter får støtte, opplyser Forskningsrådet i en pressemelding.

– Vi vet at det er utrolig mange smarte og kreative studenter der ute, og vi ønsker at flere av dem skal realisere ideene sine. Det håper vi STUD-ENT-ordningen vil bidra til. Gründerne er viktige når vi skal bygge et bærekraftig velferdssamfunn, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen i pressemeldingen.

I tillegg til Pazzing, får prosjektet Keenious fra UiT én million kroner.

Disse får støtteStudiested
Exero - Aktivitetshjelpemiddel som bidrar til økt aktivitet og selvstendighet blant funksjonsnedsatteNTNU
Plattform for kontinuerlig helseovervåking av sykehuspasienterNTNU
Playwell - Sosial gamingHVL
COMPAX - Development of smart waste compactors for paper towelsNTNU
Entrino Solutions AS - Outdoor electronic anti-theft system with high user friendliness and diverse revenue streams for the alpine industry.NTNU
Evetro - Digitalt verktøy for kontinuerlig forbedring.NTNU
Gungnir Babells - forenklet trening gjennom produktinnovasjonNMBU
Zendera AS – Optimaliserer transportørens virksomhet ved å automatisere både administrasjon og beslutningsprosesserNMBU
Easy Intervals, Intelligent motstandsregulator for treningsutstyrNTNU
Pazzing AS – Underholdningsplattform som kombinerer geolokasjon og augmented reality (AR) for smarttelefoner og nettbrettUIT
Avox - Automatisert verktøy for akselerert, presis og trygg genredigeringNMBU
Chemical Solution AS - Kjemikalieinjeksjonssystem for olje- og gassindustrien.UIA
Keenious - AI basert automatisk nettsøk verktøy for bruk under skriving av tekstdokumenterUIT