Mandag formiddag samlet UiT fagmiljø og studenter, turistnæringen, miljøbevegelsen og kommunen til felles frokostseminar om bærekraftig turisme. Der gikk Anniken Førde, førsteamanuensis ved Universitetet i Tromsø, hardt ut mot cruiseindustrien.

– Å ukritisk øke antall cruiseanløp i Tromsø er ikke en klok strategi. Cruisnæringa er av mange ansett for å være «parasitten» i næringen; de legger igjen lite penger lokalt og er ledende i forurensing. Derfor bør vi tørre å prioritere.

– Å ta sterkt i

Chris Hudson, leder i Visit Tromsø, som også deltok på møtet, mener at det er å gå for langt å kalle cruisenæringen for en «parasitt». Likevel påpeker han at Tromsø kommune og næringen nå jobber med en strategi som skal ta mål av seg å øke verdien på denne formen for turisme.

– Vi jobber aktiv hver dag for å øke verdiskapningen fra cruisenæringen. Sammen med Tromsø Havn og kommunen lager vi nå en egen cruisestrategi for Tromsø, som skal ta mål av seg å øke verdien på hva disse turistene legger igjen i byen.

Magne Amundsen, næringssjef i Tromsø kommune, deltok på samme frokostseminar tirsdag. Han vektlegger også at kommunen er i forkant av denne utviklingen. De bestilte i oktober i fjor en egen strategisk handlingsplan fra Tromsø havn, der målet er at alle cruiseselskaper skal benytte landsstrøm og gi nullutslipp ved anløp i Tromsø. Strategien vil også der drøfte et øvre besøkstall for cruisetrafikk til Tromsø.

– I tillegg vil jeg berømme Hurtigruta som har klart å fase ut tungolje på sine skip, og benytte seg av hybridskip i den arktiske satsingen sin. Å kalle cruisenæringen parasitter er å ta litt sterkt i, mener næringssjefen.

Suvenirtroll fra Kina

Chris Hudson er likevel enig i at Tromsø som turistdestinasjon må jobbe hardere for å få mer kroner ut av hver turist. Ifølge Innovasjon Norge legger hver cruiseturist i snitt igjen 800 kroner prer destinasjon de besøker. Visit Tromsø har derfor bestilt en verdiskapningsanalyse for å finne de reelle tallene for Tromsø.

– I vårt «Bærekraftig reisemåls-prosjekt» skal vi også øke andelen av suvenirer som er produsert lokalt eller i Norge, forklarer han.

På spørsmål fra iTromsø om Visit-Tromsø selv selger suvenirer fra lavkostland, så svarer Hudson bekreftende på det.

– Vi bør sette et godt eksempel selv – og se om det er mulig å tjene penger på lokale produkter som er laget i Norge. Jeg regner med at enkelte av våre suvenir-troll er produsert i kina. Det skal fases ut på sikt.