– Utviklingslaget blir mer og mer rystet over hva som legges til grunn ved avgjørelse av fartssaker på kommunale veier utenfor tettbygd strøk, heter det i et brev fra Kattfjord Utviklingslag til kommunen.

Den 10.6 kilometer lange veien har i dag 60-sone, med unntak av en strekning på to kilometer hvor det er 80 kilometer i timen.

– Kattfjord Utviklingslag er fullstendig klar over at verken NA 05/17 (kriterier for fartsgrenser i byer og tettsteder, journ.anm.) eller «retningslinjer for fastsettelse av særskilt fartsgrense 60 km/t utenfor tettbygde strøk» er lov eller forskrift som kommunen er forpliktet til å følge, heter det i brevet.

Les også: – Virker som om kommunen ønsker å stikke kjepper i hjulene

– Gale retningslinjer

Harald Olsen i Kattfjord Utviklingslag er ikke tilfreds med kommunens skilting.

– De bruker gale retningslinjer. De har valgt å følge NA 05/17, men det finnes jo retningslinjer utenfor tettbygd strøk. Dette gir jo bare en teoretisk hastighet som må foretas i vurdering i tillegg til retningslinjene.

Plassert skiltene på veglysstolper

I brevet står det at to 60-soneskilt er plassert på to veglysstolper.

– Dette hindrer arbeidere i å klatre opp i stolpen. Vi fikk senest i mai henvendelse fra Nordix, som monterer fibernett, om at de ikke kommer seg opp i stolpen på grunn av skiltene, forteller Olsen.

Stor avstand mellom skiltene

I brevet står det at det skal være maksimum 500 meter mellom to soneskilt, men at det på strekningen er to steder hvor mellomrommet er 1.6 kilometer og 1.1 kilometer.

– Det skal være 500 meter mellom hvert skilt når man gjentar fartsgrensen. Det står i forskriften. Når forskriften ikke er fulgt, så vil ikke det ha noen konsekvens for trafikanten. I teorien kan man derfor ikke bli tatt for å kjøre for fort fordi forskriftene ikke er fulgt, mener Olsen.

Har kontaktet Vegdirektoratet

Regine Ada Aasjord Møkleby i Byutvikling i Tromsø kommune, sier de har fulgt NA 05/17 da de satte fartsgrensen.

– Disse kriteriene passer best på strekningen, og gir oss de beste retningslinjene for å sette fartsgrensen utenfor tettbebygde strøk. Nå er nye retningslinjer under arbeid, men per i dag er dette det beste vi har.

Hun er for øvrig enig i at skiltene ikke skal være plassert på veglysstolper.

– De burde absolutt settes opp på egne stolper. Dette er noe som vi skal følge opp, sier Møkleby.

Kommunen kommer til å undersøke om det er nødvendig å sette opp flere skilt slik at det blir maksimum 500 meter mellom hvert soneskilt.

– Vi har sendt brev til veidirektoratet for flere måneder siden, og spurt om det er greit å ha så store avstander mellom skiltene. Med tanke på hvordan bebyggelsen er, har vi valgt å ha litt lengre avstander enn 500 meter. Vi har ikke fått svar fra veidirektoratet, så vi avventer situasjonen litt til, forteller Møkleby.