iBevegelse:

Så mange kalorier kan du forbrenne på hagearbeid

Litt hagearbeid kan være bra for helsen din.   Foto: Pixabay/Tom Benjaminsen

Eksklusiv
  • Hilde Anita Sandvoll er fysioterapeut/personlig trener og skriver jevnlig om livsstil og helse. Hun er administrerende direktør for Stamina Trening.

Jeg var syv år og ett av sommerens høydepunkter var å få være med i mormors hage. Det var en vakker hage med et mangfold av blomster i alle regnbuenes farger. Hagen var hennes store lidenskap og fristed. «Her kan jeg drømme meg litt bort», brukte hun å si og smile lurt.

En dag tok hun meg med bak to store solbærbusker, pekte på en stor jordhaug og sa «dette skal bli ditt blomsterbed». Med stor entusiasme og ivrige fingre husker jeg at jeg satte meg ned og begynte å spa i jordhaugen. Tenk, mitt eget blomsterbed!


 

Hagearbeid er flott aktivitet! Ferietid og hagearbeid er en god kombinasjon. Hvis du tar i, blir litt andpusten og varigheten er over ti minutter, er dette et flott aktivitetsbidrag for å fremme helsen. Visste du at ved en times hagearbeid kan du forbrenne cirka 280 kalorier? Hvor mye energi du forbrenner avhenger av flere faktorer, blant annet vekt, muskelmasse, alder og fysisk form.

En liten tommelfingerregel er at du forbrenner cirka 80–130 kalorier på en 20 minutters hageøkt avhengig av intensiteten du jobber med. Fikk du inspirasjon til å gjøre noe annet enn løping og fjellvandring? Gå ut å finne fram hageredskapene og sett i gang!

Ifølge en nederlandsk studie kan hagearbeid være en bidragsyter til å bekjempe stress. I et forskningsprosjekt ble to grupper mennesker først utsatt for en stressende arbeidsoppgave og deretter ble den ene gruppen satt til å lese en bok innendørs og den andre sendt ut i hagen for å pusle litt der.


Dette er årets «Ti på topp»-turer for barna

Nå kan barna i Tromsø lete etter hele 20 «Turbo-poster».

 

De som hadde puslet i hagen rapporterte om bedre humør og hadde et lavere nivå av stresshormonet kortisol. Forskere forklarer dette med at vi mennesker påvirkes av naturlige omgivelsene, farger, lyder, solen og frisk luft. Alle disse faktorene påvirker sinnet og stressnivået vårt på en positiv måte.

På min vandring rundt i byen har det slått meg at hagene er i ferd med å dø ut. Grønne plener, blomsterbed og bærbusker har måttet vike for gigantiske treplattinger, monstergriller og trampoliner. Det er vemodig å registrere denne endringen.

Hva er det som har skapt denne endringen? Jeg tror at det er måten vi bor og lever på som er noe av årsakene, men jeg undrer meg også på om vi har byttet bort hagen med det mer enkle? Noen vil kanskje hevde at det er mye styr og arbeid med en hage, men jeg mener vi mister noe viktig. Vi har valgt bort muligheten til å være nær naturen og skape noe selv.


 

Lag din drømmehage! Store eller små drømmehager, lite eller stort blomsterbed, det aller viktigste synes jeg er at vi tar hagen tilbake. Mormors drømmehage klarer jeg ikke å gjenskape, men jeg har skaffet meg noen fine verandakasser. De skal fylles med vakre blomster i alle regnbuens farger. Jeg har ikke spesielt «grønne fingre», og blomster velger jeg ut fra farger, akkurat som da jeg var liten.

Gleden ved å spa i jorda og ved å gjøre det lille hagestellet, er for meg kos og muligheter til å skape noe. Min lille drømmehage blir blomsterkasser fulle av farger, men lukker jeg øynene, kan jeg fortsatt drømme meg tilbake til mormors hage.